Połącz w pary działy genetyki oraz obszary badań, którymi się zajmują. Genetyka klasyczna Możliwe odpowiedzi: 1. badanie budowy oraz organizacji genów na poziomie struktury, 2. badanie zmienności i zróżnicowania genetycznego w obrębie danej populacji, 3. badanie zaburzeń regulacji cyklu komórkowego, 4. badanie mechanizmów dziedziczenia na podstawie widocznych cech organizmów (fenotypów) Genetyka molekularna Możliwe odpowiedzi: 1. badanie budowy oraz organizacji genów na poziomie struktury, 2. badanie zmienności i zróżnicowania genetycznego w obrębie danej populacji, 3. badanie zaburzeń regulacji cyklu komórkowego, 4. badanie mechanizmów dziedziczenia na podstawie widocznych cech organizmów (fenotypów) Genetyka populacyjna Możliwe odpowiedzi: 1. badanie budowy oraz organizacji genów na poziomie struktury, 2. badanie zmienności i zróżnicowania genetycznego w obrębie danej populacji, 3. badanie zaburzeń regulacji cyklu komórkowego, 4. badanie mechanizmów dziedziczenia na podstawie widocznych cech organizmów (fenotypów) Genetyka nowotworów Możliwe odpowiedzi: 1. badanie budowy oraz organizacji genów na poziomie struktury, 2. badanie zmienności i zróżnicowania genetycznego w obrębie danej populacji, 3. badanie zaburzeń regulacji cyklu komórkowego, 4. badanie mechanizmów dziedziczenia na podstawie widocznych cech organizmów (fenotypów)
Połącz w pary działy genetyki oraz obszary badań, którymi się zajmują. Genetyka klasyczna Możliwe odpowiedzi: 1. badanie budowy oraz organizacji genów na poziomie struktury, 2. badanie zmienności i zróżnicowania genetycznego w obrębie danej populacji, 3. badanie zaburzeń regulacji cyklu komórkowego, 4. badanie mechanizmów dziedziczenia na podstawie widocznych cech organizmów (fenotypów) Genetyka molekularna Możliwe odpowiedzi: 1. badanie budowy oraz organizacji genów na poziomie struktury, 2. badanie zmienności i zróżnicowania genetycznego w obrębie danej populacji, 3. badanie zaburzeń regulacji cyklu komórkowego, 4. badanie mechanizmów dziedziczenia na podstawie widocznych cech organizmów (fenotypów) Genetyka populacyjna Możliwe odpowiedzi: 1. badanie budowy oraz organizacji genów na poziomie struktury, 2. badanie zmienności i zróżnicowania genetycznego w obrębie danej populacji, 3. badanie zaburzeń regulacji cyklu komórkowego, 4. badanie mechanizmów dziedziczenia na podstawie widocznych cech organizmów (fenotypów) Genetyka nowotworów Możliwe odpowiedzi: 1. badanie budowy oraz organizacji genów na poziomie struktury, 2. badanie zmienności i zróżnicowania genetycznego w obrębie danej populacji, 3. badanie zaburzeń regulacji cyklu komórkowego, 4. badanie mechanizmów dziedziczenia na podstawie widocznych cech organizmów (fenotypów)
RDzadXxGUkJPV1
Ćwiczenie 2
Wskaż te odkrycia, które są zasługą Grzegorza Mendla. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawo czystości gamet, 2. Chromosomowa teoria dziedziczenia, 3. , 4. Prawo niezależnej segregacji
R4QbNK3TIZpyN1
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj sposób dziedziczenia do odpowiedniego przykładu. Kodominacja Możliwe odpowiedzi: 1. Dziedziczenie barwy kwiatów lwiej paszczy; heterozygoty mają fenotyp pośredni (różowy) między fenotypem homozygot dominujących (czerwone kwiaty) a recesywnych (kwiaty białe)., 2. Dziedziczenie brązowej barwy oczu; heterozygoty mają fenotyp taki jak homozygoty dominujące., 3. Dziedziczenie grupy krwi AB w układzie AB0; oba allele dominujące ujawniają się w fenotypie. Dominacja niezupełna Możliwe odpowiedzi: 1. Dziedziczenie barwy kwiatów lwiej paszczy; heterozygoty mają fenotyp pośredni (różowy) między fenotypem homozygot dominujących (czerwone kwiaty) a recesywnych (kwiaty białe)., 2. Dziedziczenie brązowej barwy oczu; heterozygoty mają fenotyp taki jak homozygoty dominujące., 3. Dziedziczenie grupy krwi AB w układzie AB0; oba allele dominujące ujawniają się w fenotypie. Dominacja zupełna Możliwe odpowiedzi: 1. Dziedziczenie barwy kwiatów lwiej paszczy; heterozygoty mają fenotyp pośredni (różowy) między fenotypem homozygot dominujących (czerwone kwiaty) a recesywnych (kwiaty białe)., 2. Dziedziczenie brązowej barwy oczu; heterozygoty mają fenotyp taki jak homozygoty dominujące., 3. Dziedziczenie grupy krwi AB w układzie AB0; oba allele dominujące ujawniają się w fenotypie.
Przyporządkuj sposób dziedziczenia do odpowiedniego przykładu. Kodominacja Możliwe odpowiedzi: 1. Dziedziczenie barwy kwiatów lwiej paszczy; heterozygoty mają fenotyp pośredni (różowy) między fenotypem homozygot dominujących (czerwone kwiaty) a recesywnych (kwiaty białe)., 2. Dziedziczenie brązowej barwy oczu; heterozygoty mają fenotyp taki jak homozygoty dominujące., 3. Dziedziczenie grupy krwi AB w układzie AB0; oba allele dominujące ujawniają się w fenotypie. Dominacja niezupełna Możliwe odpowiedzi: 1. Dziedziczenie barwy kwiatów lwiej paszczy; heterozygoty mają fenotyp pośredni (różowy) między fenotypem homozygot dominujących (czerwone kwiaty) a recesywnych (kwiaty białe)., 2. Dziedziczenie brązowej barwy oczu; heterozygoty mają fenotyp taki jak homozygoty dominujące., 3. Dziedziczenie grupy krwi AB w układzie AB0; oba allele dominujące ujawniają się w fenotypie. Dominacja zupełna Możliwe odpowiedzi: 1. Dziedziczenie barwy kwiatów lwiej paszczy; heterozygoty mają fenotyp pośredni (różowy) między fenotypem homozygot dominujących (czerwone kwiaty) a recesywnych (kwiaty białe)., 2. Dziedziczenie brązowej barwy oczu; heterozygoty mają fenotyp taki jak homozygoty dominujące., 3. Dziedziczenie grupy krwi AB w układzie AB0; oba allele dominujące ujawniają się w fenotypie.
R3p0xtnayAWRh2
Ćwiczenie 4
Ra4aKlRqsfau02
Ćwiczenie 5
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 6
RvMsT7T2zljkv
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RHMrKRCillcte
RLMoompW7IQYB
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 7
Rp1tkbz5d3hHB
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RT9AGrnlTlB3a
Przypomnij sobie zasady obowiązujące przy zapisywaniu genotypów oraz zbuduj szachownicę Punnetta, aby wskazać prawdopodobieństwo wystąpienia jasnych oczu u potomków dwóch osób będących heterozygotami pod względem tej cechy.
Oczy ciemne – BB lub Bb;
Oczy jasne – bb.
♂/♀
B
b
B
BB
Bb
b
Bb
bb
Prawdopodobieństwo wystąpienia jasnego koloru oczu u potomków dwóch osób będących heterozygotami pod względem tej cechy wynosi 25%.
3
Ćwiczenie 7
R2UddlyEskiON
31
Ćwiczenie 8
R1DQAYY0x4FTV
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Zwróć uwagę, że II prawo Mendla dotyczy niezależnej segregacji cech, a chromosomowa teoria dziedziczenia opisuje zjawisko sprzężenia genów położonych na jednym chromosomie.
II prawo Mendla jest prawdziwe, jednak chromosomowa teoria dziedziczenia określa wyjątki od tego prawa, czyli cechy kodowane przez geny położone blisko siebie na chromosomie. Teoria Morgana jest więc uzupełnieniem II prawa Mendla.