Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Pojęcie i jednostka pędu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. II. Mechanika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | eksperymentalno‑obserwacyjna |
Metody nauczania: | - burza mózgów, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | - grafika interaktywna prezentująca pojęcie pędu, |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: pojęcie i jednostka pędu |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na początku lekcji nauczyciel, przeprowadza przed uczniami prosty pokaz/eksperyment. Ustawia na stole zeszyt, w taki sposób, by nie leżał on płasko na blacie biurka. Można posłużyć się również innym, stosunkowo lekkim przedmiotem. Następnie, w kierunku ustawionego przedmiotu przetacza z podobnymi prędkościami piłeczkę pingpongową oraz tenisową, nie jednocześnie. Zauważa, że piłeczka pingpongowa, w przeciwieństwie do tenisowej nie jest w stanie przewrócić ani przesunąć zeszytu. Inaczej jest w przypadku piłki tenisowej. Nauczyciel aktywizuje uczniów, poprzez zdefiniowanie różnicy pomiędzy dwoma toczącymi się piłeczkami. Nauczyciel wprowadza pojęcie pędu, definiując pęd jako iloczyn masy i prędkości. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału, do przykładu 1, oraz zapoznają się z grafiką interaktywną. Nauczyciel wprowadza pojęcie pędu, dla obiektu złożonego z więcej niż jednego ciała. W tym celu powtarza eksperyment, ale tym razem zamiast piłek używa np. małego, lekkiego samochodziku, który początkowo nie jest w stanie przesunąć obiektu, który ustawiony jest jako przeszkoda. Następnie na samochodzik dokłada ciężarki i wprawia go w ruch z podobną prędkością jak chwilę wcześniej. Nauczyciel zwraca uwagę, że każdy element poruszającego się obieku posiada pęd, a pęd całego obiektu jest sumą pędów jego elementów. Uczniowie zapoznają się z przykładem 1, zamieszczonym w e‑materiale. Uczniowie utrwalają zdobytą wiedzę, rozwiązując na tablicy zadanie 5, zawarte w dołączonym zestawie zadań. Nastepnie, nauczyciel wraz z uczniami rozwiązuje na tablicy i analizuje zadania 6 i 7, w celu nauki wykorzystania informacji zawartych na wykresie. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie czytając tekst e‑materiału. Uczniowie rozwiązują samodzielnie w domu zadania 1‑3 oraz zadanie 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe powinno zostać wykorzystane w trakcie lekcji. Zadania z zestawu ćwiczeń od 5 do 7 powinny zostać rozwiązane w trakcie lekcji. Pozostałe zadania mogą stanowić pracę domową, która pozwoli utrwalić nabytą wiedzę. |