Autor: Jolanta Schilling

Przedmiot: Matematyka

Temat: Interpretacja graficzna zbioru rozwiązań nierówności

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia na osi liczbowej zbiór rozwiązań nierówności z jedną niewiadomą

  • zaznacza na osi liczbowej zbiór rozwiązań zapisany za pomocą przedziału otwartego i przedziału domkniętego

  • wybiera liczby spełniające dany warunek, które należą do zbioru rozwiązań nierówności

  • ocenia wyniki swojej pracy

  • dobiera odpowiedni model matematyczny do rozwiązania zadania z życia codziennego

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • konkurs zadaniowy

  • dyskusja

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych i galerii zdjęć interaktywnych

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Wybrani wcześniej przez nauczyciela uczniowie podają przykłady prostych nierówności typu 2x>4, -x<3. Pozostali uczniowie podają zbiory rozwiązań nierówności.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie oglądają galerię zdjęć interaktywnych i omawiają ją wraz z nauczycielem.

  2. Uczniowie w grupach 4 osobowych uczestniczą w konkursie zadaniowym, polegającym na rozwiązaniu na czas ćwiczeń interaktywnych 1 – 6. Najszybsza grupa, która poprawnie rozwiązała wszystkie zadania wygrywa konkurs i jest nagrodzona przez nauczyciela oceną bardzo dobrą.

  3. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają zadania konkursowe i wspólnie rozwiązują zadania 7, 8.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące interpretacji graficznej zbioru rozwiązań nierówności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Dla chętnych – przygotowanie metody rozwiązania nierówności z wartością bezwzględną.

Materiały pomocnicze:

Zbiór rozwiązań nierówności

Wskazówki metodyczne:

Galeria zdjęć interaktywnych może być wykorzystana przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania mapy myśli prezentującej różne interpretacje zbioru rozwiązań nierówności z uwzględnieniem nierówności z dwiema niewiadomymi.