Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Interpretacja graficzna zbioru rozwiązań nierówności
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia na osi liczbowej zbiór rozwiązań nierówności z jedną niewiadomą
zaznacza na osi liczbowej zbiór rozwiązań zapisany za pomocą przedziału otwartego i przedziału domkniętego
wybiera liczby spełniające dany warunek, które należą do zbioru rozwiązań nierówności
ocenia wyniki swojej pracy
dobiera odpowiedni model matematyczny do rozwiązania zadania z życia codziennego
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
konkurs zadaniowy
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych i galerii zdjęć interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrani wcześniej przez nauczyciela uczniowie podają przykłady prostych nierówności typu , . Pozostali uczniowie podają zbiory rozwiązań nierówności.
Faza realizacyjna:
Uczniowie oglądają galerię zdjęć interaktywnych i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie w grupach 4 osobowych uczestniczą w konkursie zadaniowym, polegającym na rozwiązaniu na czas ćwiczeń interaktywnych 1 – 6. Najszybsza grupa, która poprawnie rozwiązała wszystkie zadania wygrywa konkurs i jest nagrodzona przez nauczyciela oceną bardzo dobrą.
Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają zadania konkursowe i wspólnie rozwiązują zadania 7, 8.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące interpretacji graficznej zbioru rozwiązań nierówności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Dla chętnych – przygotowanie metody rozwiązania nierówności z wartością bezwzględną.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Galeria zdjęć interaktywnych może być wykorzystana przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania mapy myśli prezentującej różne interpretacje zbioru rozwiązań nierówności z uwzględnieniem nierówności z dwiema niewiadomymi.