Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Jakie instytucje chronią rodzinę?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
2) charakteryzuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – współczesne typy rodziny; wyjaśnia problemy związane z realizacją różnych funkcji rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
dowiaduje się, czym jest rodzina, i charakteryzuje jej typy;
wyjaśnia problemy związane z realizacją funkcji rodziny;
analizuje instytucje chroniące rodzinę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Co rozumiesz pod pojęciem rodziny? Jakie są typy rodzin?
Jakie funkcje pełni rodzina?
Jakie są główne problemy współczesnej rodziny?
Kto powinien chronić rodzinę i na czym ta ochrona ma polegać?
2. Zebrane odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
czym jest rodzina i jakie są jej typy;
najważniejszych funkcji rodziny;
problemów współczesnej rodziny;
w jaki sposób jest chroniona rodzina w Polsce.
2. Zespół klasowy zostaje podzielony na 3 grupy; każda z nich realizuje następujące zadanie:
Wskazówka/uwaga nauczyciela przed przystąpieniem do wykonania zadań: rodzina jest układem dynamicznym i składającym się z tylu elementów, ilu jest jej członków, przy czym sytuacja każdego z nich wpływa na cały układ rodzinny; oddziaływania kierowane niekiedy tylko do niektórych elementów strukturalnych rodziny/jej członków mają konsekwencje dla całego układu.
grupa I – na podstawie § 2 i § 3 tekstu źródłowego – przygotowuje informacje, w jaki sposób poradnie psychologiczno‑pedagogiczne przyczyniają się do ochrony rodziny
grupa II – na podstawie § 3 tekstu źródłowego – przygotowuje informacje, w jaki sposób działania kuratora sądowego przyczyniają się do ochrony rodziny
grupa III – na podstawie artykułów 1–3 tekstu źródłowego – przygotowuje informacje, w jaki sposób działalność Rzecznika Praw Dziecka przyczynia się do ochrony rodziny
Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy; referuje je wyłoniona przez grupę osoba, zapisując najważniejsze informacje na tablicy.
W klasie zostaje przeprowadzona dyskusja na temat ewentualnej przewagi modelu rodziny wielopokoleniowej nad modelem rodziny dwupokoleniowej (zastosowanie metody burzy mózgów).
Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
rodziny (pojęcia i typów);
funkcji realizowanych przez rodzinę i problemów z tym związanych;
sposobów ochrony rodziny.
Faza podsumowująca
1. Praca z prezentacją multimedialną.
2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–3).
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–8).
Materiały pomocnicze:
*Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1.02.2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno‑pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, prawo.sejm.gov.pl.
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych, prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 6.01.2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka, prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o instytucjach chroniących rodzinę.