Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Proces Franza Kafki – paraboliczna opowieść o państwie totalitarnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśni, na czym polega paraboliczność Procesu Kafki;
zastosuje w wypowiedziach słownictwa związane z sądem;
rozpozna symboliczne przesłanie powieści.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z powieścią Proces Franza Kafki, którego fragmenty zamieszczone są w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie przygotowują się do omówienia tematu przywołanych tekstów opowieści.
Nauczyciel przywołuje trzech ochotników do zapoznania się z materiałem filozoficznym TotalitaryzmTotalitaryzm.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel wskazuje na zamieszczone w sekcji „Przeczytaj” fragmenty powieści Proces Franza Kafki. Uczniowie odpowiadają na zadane pytanie: Jaki problem przywołuje w tekście Franz Kafka?
Krótka rozmowa przedstawiająca cechy państwa totalitarnego.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel aktywuje uczniów poprzez dyskusję uzasadniającą, że Proces F. Kafki jest utworem parabolicznym. Uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują właściwe argumenty, uzasadniając wskazanym fragmentem bądź przykładem.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem w sekcji „Grafika interaktywna”. Następnie uczniowie dobierają się w trzy grupy, której przewodniczy wybrany przed lekcją ochotnik. Każda grupa ma za zadanie przedstawić krótkie prezentacje uzupełniające wiedzę na podstawie wydzielonych części materiału:
– grupa 1: slajd 1 i 2;
– grupa 2: slajd 3 i 4;
– grupa 3: slajd 5 i 6.
Po wykonaniu zadania wybrana przez lidera grupy osoba prezentuje uzyskaną wiedzę grupy. Nauczyciel uzupełnia informacje.Nauczyciel prosi uczniów, aby pozostali na miejscach. Następnie wyświetla ćwiczenie 2 z sekcji „Sprawdź się”. Po uzupełniu wszystkie grupy odczytują odpowiedzi, przyznając za każdą odpowiedź jeden punkt. Nauczyciel zlicza punkty grupy i ogłasza zwycięzców.
Mapa myśli. Uczniowie indywidualnie uzupełniają mapę myśli o cechy, jakie zostają przypisane sądowi w powieści Kafki. Następnie uczniowie podają na forum swoje pomysły. Wybrany uczeń zapisuje je wszystkie wokół hasła. Na tej podstawie powstaje mapa myśli/pojęć, do których uczniowie będą mogli powracać podczas kolejnych etapów zajęć lub w ramach powtórki materiału w domu.
Praca z tekstem źródłowym. Uczniowie dobierają się w cztery grupy i zapoznają z tekstem Karola Sauerlanda Idealny aparat władzy a jednostka. Uwagi o modelu Kafkowskim. Nauczyciel każdej grupie przydziela jedno z ćwiczeń wskazanych do tego tekstu. Następnie ustala czas pracy. Każda grupa odczytuje swoje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Na koniec lekcji uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują uzyskaną wiedzę na podstawie polecenia 2 w sekcji „Grafika interaktywna”.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i przeprowadza krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Obejrzyj film Matrix, Igrzyska śmierci lub inny dystopijny obraz, w którym bohater zmaga się z systemem. Wskaż podobieństwa z prozą Franza Kafki. Zwróć uwagę na walkę jednostki z bezosobowym aparatem władzy. Przygotuj konspekt wypowiedzi do dyskusji na forum klasy.
Materiały pomocnicze:
Georges Bataille, Czy należy spalić Kafkę, „Literatura na świecie”, nr 2.
Słuchowisko Teatru Polskiego Radia, adaptacja Procesu Franza Kafki, Ninateka.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Grafika interaktywna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.