Autor: Paulina Król

Przedmiot: Język polski

Temat: Proces Franza Kafki – paraboliczna opowieść o państwie totalitarnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
7) rozumie pojęcie groteski, rozpoznaje ją w tekstach oraz określa jej artystyczny i wartościujący charakter;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
11) porównuje różnorodne propozycje odczytania tego samego utworu literackiego;
Lektura obowiązkowa
19) Franz Kafka, Proces (fragmenty);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśni, na czym polega paraboliczność Procesu Kafki;

  • zastosuje w wypowiedziach słownictwa związane z sądem;

  • rozpozna symboliczne przesłanie powieści.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z powieścią Proces Franza Kafki, którego fragmenty zamieszczone są w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie przygotowują się do omówienia tematu przywołanych tekstów opowieści.

  2. Nauczyciel przywołuje trzech ochotników do zapoznania się z materiałem filozoficznym TotalitaryzmP1CdBXUoOTotalitaryzm.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel wskazuje na zamieszczone w sekcji „Przeczytaj” fragmenty powieści Proces Franza Kafki. Uczniowie odpowiadają na zadane pytanie: Jaki problem przywołuje w tekście Franz Kafka?

  3. Krótka rozmowa przedstawiająca cechy państwa totalitarnego.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel aktywuje uczniów poprzez dyskusję uzasadniającą, że Proces F. Kafki jest utworem parabolicznym. Uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują właściwe argumenty, uzasadniając wskazanym fragmentem bądź przykładem.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem w sekcji „Grafika interaktywna”. Następnie uczniowie dobierają się w trzy grupy, której przewodniczy wybrany przed lekcją ochotnik. Każda grupa ma za zadanie przedstawić krótkie prezentacje uzupełniające wiedzę na podstawie wydzielonych części materiału:
    – grupa 1: slajd 1 i 2;
    – grupa 2: slajd 3 i 4;
    – grupa 3: slajd 5 i 6.
    Po wykonaniu zadania wybrana przez lidera grupy osoba prezentuje uzyskaną wiedzę grupy. Nauczyciel uzupełnia informacje.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, aby pozostali na miejscach. Następnie wyświetla ćwiczenie 2 z sekcji „Sprawdź się”. Po uzupełniu wszystkie grupy odczytują odpowiedzi, przyznając za każdą odpowiedź jeden punkt. Nauczyciel zlicza punkty grupy i ogłasza zwycięzców.

  4. Mapa myśli. Uczniowie indywidualnie uzupełniają mapę myśli o cechy, jakie zostają przypisane sądowi w powieści Kafki. Następnie uczniowie podają na forum swoje pomysły. Wybrany uczeń zapisuje je wszystkie wokół hasła. Na tej podstawie powstaje mapa myśli/pojęć, do których uczniowie będą mogli powracać podczas kolejnych etapów zajęć lub w ramach powtórki materiału w domu.

  5. Praca z tekstem źródłowym. Uczniowie dobierają się w cztery grupy i zapoznają z tekstem Karola Sauerlanda Idealny aparat władzy a jednostka. Uwagi o modelu Kafkowskim. Nauczyciel każdej grupie przydziela jedno z ćwiczeń wskazanych do tego tekstu. Następnie ustala czas pracy. Każda grupa odczytuje swoje odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec lekcji uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują uzyskaną wiedzę na podstawie polecenia 2 w sekcji „Grafika interaktywna”.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i przeprowadza krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Obejrzyj film Matrix, Igrzyska śmierci lub inny dystopijny obraz, w którym bohater zmaga się z systemem. Wskaż podobieństwa z prozą Franza Kafki. Zwróć uwagę na walkę jednostki z bezosobowym aparatem władzy. Przygotuj konspekt wypowiedzi do dyskusji na forum klasy.

Materiały pomocnicze:

  • Georges Bataille, Czy należy spalić Kafkę, „Literatura na świecie”, nr 2.

  • Słuchowisko Teatru Polskiego Radia, adaptacja Procesu Franza Kafki, Ninateka.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Grafika interaktywna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.