Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć:

Autor: Krzysztof Błaszczak, Marta Wróbel

Przedmiot: chemia

Temat: W jaki sposób otrzymuje się glin?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

3) opisuje właściwości fizyczne i chemiczne glinu; wyjaśnia, na czym polega pasywacja glinu; tłumaczy znaczenie tego zjawiska w zastosowaniu glinu w technice;

Zakres rozszerzony

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

4) opisuje właściwości fizyczne i chemiczne glinu; wyjaśnia, na czym polega pasywacja glinu; tłumaczy znaczenie tego zjawiska w zastosowaniu glinu w technice;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje właściwości fizyczne i chemiczne glinu; wyjaśnia, na czym polega pasywacja glinu i tłumaczy znaczenie tego zjawiska w zastosowaniu glinu w technice;

  • opisuje właściwości fizyczne i chemiczne glinu oraz jego zastosowania;

  • bada właściwości amfoteryczne tlenku glinu;

  • omawia sposoby otrzymywania glinu.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • eksperyment chemiczny;

  • analiza materiału źródlowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • mapa myśli;

  • techniki zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

  • aplikacja Mentimeter.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia glin. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z użyciem smrtfonów/tabletów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Przedstawienie charakterystyki glinu – praca z układem okresowym – mapa myśli lub zbiorcza notatka na tablicy.

  2. Omówienie właściwości fizykochemicznych glinu w oparciu o e‑materiał.

  3. Uczniowie samodzielnie analizują treść e‑materiału dotyczący wydobycia i przetwarzania rudy glinu – boksytów, po czym analizują interaktywną symulację, która przedstawia proces otrzymywania metalicznego glinu i wykonują polecenia zawarte w medium.

  4. Szczegółowe omówienie procesu Bayera, np. w formie sztafety (uczniowie pojedynczo omawiają kolejny etap reakcji) + burza mózgów na temat znaczenia danego etapu reakcji, np. po co rozdrabniana jest ruda boksytowa, po co odzyskiwany jest NaOH. Każdy uczeń powinien mieć przed sobą schemat procesu Bayera w formie elektronicznej lub papierowej (materiał pomocniczy).

  5. Eksperyment chemiczny – „Badanie właściwości amfoterycznych tlenku glinu” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne, uczniowie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, wszystko zapisują w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Liderzy prezentują efekty pracy na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiale kwestie.

  6. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:

  • Z czego otrzymuje się glin?

  • Jakie znasz sposoby otrzymywania czystego glinu?

  • Na czym polega proces Bayera?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Symulacja interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas samodzielnej pracy na lekcji. Medium może być również wykorzystane podczas odrabiania zadania domowego oraz wykorzystane przez uczniów nieobecnych na lekcji w celu uzupełnienia swoich braków.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Z czego otrzymuje się glin? Jakie znasz sposoby otrzymywania czystego glinu? Na czym polega proces Bayera?

  2. Doświadczenie:

Sprzęt i szkło laboratoryjne: probówki, statyw do probówek, łapa drewniana, palnik, zapalniczka/zapałki, łyżka do odczynników, wkraplacze.

Odczynniki chemiczne: tlenek glinu, roztwór wodorotlenku sodu, roztwór kwasu chlorowodorowego.

Instrukcja wykonania:

  • Do dwóch probówek umieszczonych w statywie wsyp niewielkie ilości tlenku glinu.

  • Do pierwszej probówki dodaj, używając wkraplacza, roztwór wodorotlenku sodu. Do drugiej probówki dodaj używając wkraplacza roztwór kwasu chlorowodorowego.

  • Probówki ogrzewaj nad płomieniem palnika.

  • Obserwujemy zmiany.

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

RrA4UDlPE7fpU

Plik PDF o rozmiarze 73.88 KB w języku polskim
  1. Przydatne grafiki:

RFaz5QDyH3qby

Plik PDF o rozmiarze 784.98 KB w języku polskim
R1d8eFZBvgliu

Plik PDF o rozmiarze 69.75 KB w języku polskim