Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Tomasz Morus Utopia

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Wybrane problemy filozofii.
10. Wybrane spory z zakresu filozofii polityki. Uczeń, definiując odpowiednie terminy i analizując argumenty, rekonstruuje następujące spory:
1) o naturę społeczeństwa (indywidualizm – kolektywizm);
2) o genezę państwa (koncepcja umowy społecznej – koncepcja samorzutnej ewolucji);
3) o naczelne wartości życia społecznego (liberalizm kulturowy – konserwatyzm);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zna koncepcję utopii T. Morusa;

  • analizuje podstawowe założenia myśli filozoficznej T. Morusa;

  • charakteryzuje realizację wartości sprawiedliwości przez organizację życia politycznego, społecznego i gospodarczego wspólnoty na przykładzie Utopii Morusa;

  • interpretuje wybrane motywy Utopii, korzystając ze współczesnych kontekstów kulturowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel na tydzień przed lekcją prosi uczniów o przygotowanie w 4‑osobowych grupach własnych, wymyślonych koncepcji państwa idealnego, które zostaną zaprezentowane na forum klasy.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jak poradzili sobie z pracą domową, czy trudno było w 4‑osobowych grupach ustalić, jakie elementy będzie miało idealne państwo, co było najtrudniejsze podczas wspólnej pracy nad prezentacją.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie prezentują swoje koncepcje państwa idealnego. Wszyscy zwracają uwagę na cechy i elementy przygotowanych projektów, zapisują ich nazwy i najważniejsze cechy na tablicy. Po zakończeniu prezentacji wybrana lub chętna osoba podsumowuje tę część lekcji, zwracając uwagę na treści zaprezentowanych koncepcji, podobieństwa i różnice między nimi. Uczniowie wybierają najciekawszy według nich pomysł.

  2. Każdy uczeń w ciszy zapoznaje się z treścią zakładki Przeczytaj. Po lekturze nauczyciel prowadzi krótką rozmowę na temat koncepcji Morusa. Pyta: w czym pomysł Morusa różni się od waszych? Jakie elementy wydały mu się ważne, by zbudować utopię, a jakie elementy były ważne dla was? O czym to świadczy?

  3. Uczniowie pracują z multimedium w e‑materiale: mapą myśli, uzupełniając ją o wspomniane w sekcji Przeczytaj elementy. Mogą rozbudować mapę myśli, dodając do niej opis wybranej koncepcji zaprezentowanej przez kolegów i koleżanki.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…

Praca domowa:

  1. Zaproponuj dwa teksty korespondujące z omawianymi podczas lekcji pojęciami. Przygotuj uzasadnienie swojego wyboru.

Materiały pomocnicze:

  • Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańsk 2005.

  • Wiersz Wisławy Szymborskiej Utopia

  • Szymon Hrebenda, Utopia w myśleniu politycznym, w: „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2/2006, s. 39‑52.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.