Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Koncept i kunszt poezji barokowej. Twórczość Jana Andrzeja Morsztyna
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje elementy konceptyzmu w wierszach Morsztyna;
wyjaśnia, na czym polega kunszt utworów Morsztyna;
omawia funkcję kontrastu;
omawia nawiązania w wierszu S. Grochowiaka Do Pani do barokowej poezji dworskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Co potrafi wprawić w zdumienie współczesnych młodych ludzi? Czy są takie utwory, które was zaskoczyły? Wysłuchuje swobodnych wypowiedzi uczniów, a następnie stwierdza, że każda epoka ma swoje koncepty.
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat i cele zajęć. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Następnie przechodzą do części multimedialnej i dzielą się na dwa zespoły. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń zamieszczonych w sekcji (grupa I - polecenia 1, 2, 3; grupa II - polecenia 4, 5, 6, 7). Polecenie 8 uczniowie wykonują w wspólnie. Przedstawiciele drużyn przedstawiają efekty prac grup.
Praca w grupach. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każda z nich wykonuje określone zadania.
I – ćwiczenia 1, 4, 7– sekcja „Sprawdź się”
II – ćwiczenia 2, 5, 8 – sekcja „Sprawdź się”
III – ćwiczenia 3, 6 – sekcja „Sprawdź się”
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu następuje prezentacja efektów pracy grup. Liderzy przedstawiają wnioski, odpowiadają na ewentualne pytania, a nauczyciel udziela komentarzy zwrotnych.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel głośno odczytuje fragment tekstu stanowiący podsumowanie zajęć:
Poeta‑konceptysta burzył programowo zdroworozsądkowy obraz świata, podważał go jako wyobrażenie powierzchowne i upraszczające. Jego wyobraźnia wnikała w głąb rzeczy i zjawisk, by zaskoczyć tym, co dotąd było nie dostrzegane. Szczególnie poszukiwał ukrytych sprzeczności, wszak paradoksy i dysproporcje najtrafniej oddają naturę świata. Połączone siły wyobraźni wyzwolonej z „logicznej logiki” i wnikliwość spojrzenia wspólnie kształtowały nowy obraz świata. Czytelnicza akceptacja, poprzedzona zrozumieniem owego obrazu, stanowiła zwieńczenie dążeń konceptysty. Głównym bodaj obszarem „penetracji” i „eksploatacji” poetów‑koceptystów była miłość. Jej irracjonalna natura doskonale odpowiadała logice cudu. Czyż śnieżna kulka może parzyć? Może, jeśli przypadkowo trafiła w nieszczęśliwego kochanka, a została rzucona właśnie ręką kochanej, jednak nieświadomej uczuć podmiotu lirycznego kobiety. Argumentem rozstrzygającym o fizycznej prawdziwości parzącego śniegu stało się jego osobiste doświadczenie. Z takim argumentem nie sposób dyskutować, bowiem to właśnie poeta, stojąc ponad prawdą rzeczy, rozstrzygał o tym, co nią jest. Prawdę lirycznego doświadczenia możemy podważyć tylko pod tym warunkiem, że zarazem przekreślamy wszechwładność podmiotu wewnątrz świata przedstawionego.
Krzysztof Obremski, Erotyka jako materia barokowego konceptu, Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 4 (46), 169‑173, 1997.Uczniowie odpowiadają na pytania podsumowujące:
Jak Jan Andrzej Morsztyn realizował w swojej twórczości zasadę konceptyzmu?
Czym jeszcze charakteryzuje się jego poezja?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz wiersz, w którym opiszesz swój zwykły dzień. Zastosuj chwyty typowe dla dworskiej poezji barokowej.
Materiały pomocnicze:
Bożena Chrząstowska, Autor - dzieło - poetyka. Problemy interpretacji w szkole, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Czesław Hernas, Literatura baroku, Warszawa 1999.
Józef Bułatowicz, Z fraszką przez stulecia (XV‑XX wiek), Kęty 2005.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.