Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RJDMQ9XCqX7AH11
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst odpowiednimi sformułowaniami, wybierając je spośród podanych. Koncept to oryginalny i zaskakujący / nieelegancki i obrazoburczy pomysł, mający na celu obrażanie / szokowanie czytelnika. Jest to cecha stylu nazywanego marinizmem / sensualizmem, charakterystycznego dla barokowej / oświeceniowej poezji metafizycznej / dworskiej. Kierunek ten bywa nazywany również konceptyzmem / konceptualizmem. Jego twórcą był włoski / francuski poeta Giambattista Marino.
RHOgJI5pFNPNT1
Ćwiczenie 2
Dokończ zdanie, zaznaczając właściwą odpowiedź. Charakterystyczne dla konceptyzmu jest operowanie: Możliwe odpowiedzi: 1. kontrastem., 2. komizmem., 3. metaforą., 4. animizacją.
R1X4yIVHBiBV71
Ćwiczenie 3
Zaznacz tematy charakterystyczne dla poezji barokowej: Możliwe odpowiedzi: 1. miłość, 2. śmierć, 3. pożądanie, 4. marność doczesności, 5. zachwyt nad światem

Tekst do ćwiczeń 4–8

Stanisław Grochowiak Do Pani

Lubię z blachy twego kubka
Pić herbatę gorzką, pani –
Lubię głaskać twego szczura,
Gdy się do mych nóg przyczołga –

Albo gadam z pogrzebaczem,
Albo łajam karbidówkękarbidówkakarbidówkę:
Ordynarna to jest dama,
Nie zdobiąca twego dworu.

A wszak piękne masz niechlujstwo
Z astronomią złych pająków,
Z ciemną kaźnią twej piwnicy,
Kędy boczki mrą na hakach.

O feudalna moja pani,
Chwalę sobie twe domostwo
Wieczny lenniklenniklennik na twych włosach,
Trwały wasalwasalwasal twego żebra...

groch Źródło: Stanisław Grochowiak, Do Pani, [w:] Stanisław Grochowiak, Menuet z pogrzebaczem, 1958.
karbidówka
menuet
lennik
wasal
11
Ćwiczenie 4

Wypisz z tytułu wiersza oraz tytułu tomiku, z którego pochodzi utwór, nawiązania do barokowej twórczości dworskiej.

RhH4tOBudIrUB
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, czym charakteryzuje się świat przedstawiony w wierszu. Jak zostały ukazane przedmioty i zwierzęta?

R1Nkx9a5bvR6b
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wynotuj z utworu wszystkie konstrukcje naśladujące elegancję dworskiej wypowiedzi barokowej. Określ relacje między typem konstrukcji składniowych a treścią zdań.

R1bl5hD5tIoFh
Kunsztowne konstrukcje składniowe (Uzupełnij) Relacje między konstrukcjami składniowymi a treścią zdań (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Kim są podmiot liryczny i adresatka wiersza? Jakie relacje ich łączą? Uzasadnij swoją odpowiedź, przywołując odpowiednie cytaty.

R1a6fJFwwFrF8
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, jaki efekt artystyczny uzyskał poeta, przedstawiając za pomocą wyszukanego języka świat odległy od dworskiego piękna.

RGpqDzVDZ5b2O
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz wiersz, w którym opiszesz swój zwykły dzień. Zastosuj chwyty typowe dla dworskiej poezji barokowej.