Sprawdź się
Uzupełnij tekst odpowiednimi sformułowaniami, wybierając je spośród podanych.
Koncept to {#oryginalny i zaskakujący} / {nieelegancki i obrazoburczy} pomysł, mający na celu {obrażenie} / {#szokowanie} czytelnika. Jest to cecha stylu nazywanego {#marinizmem} / {sensualizmem}, charakterystycznego dla {#barokowej} / {oświeceniowej} poezji {metafizycznej} / {#dworskiej}. Kierunek ten bywa nazywany również {#konceptyzmem} / {konceptualizmem}. Jego twórcą był {#włoski} / {francuski} poeta Giambattista Marino.
Dokończ zdanie, zaznaczając właściwą odpowiedź. Charakterystyczne dla konceptyzmu jest operowanie:
- kontrastem.
- komizmem.
- metaforą.
- animizacją.
Zaznacz tematy charakterystyczne dla poezji barokowej:
- miłość
- śmierć
- pożądanie
- marność doczesności
- zachwyt nad światem
Tekst do ćwiczeń 4–8
Do PaniLubię z blachy twego kubka
Pić herbatę gorzką, pani –
Lubię głaskać twego szczura,
Gdy się do mych nóg przyczołga –Albo gadam z pogrzebaczem,
Albo łajam karbidówkękarbidówkę:
Ordynarna to jest dama,
Nie zdobiąca twego dworu.A wszak piękne masz niechlujstwo
Z astronomią złych pająków,
Z ciemną kaźnią twej piwnicy,
Kędy boczki mrą na hakach.O feudalna moja pani,
Chwalę sobie twe domostwo
Wieczny lenniklennik na twych włosach,
Trwały wasalwasal twego żebra...Źródło: Stanisław Grochowiak, Do Pani, [w:] Stanisław Grochowiak, Menuet z pogrzebaczem, 1958.
Wypisz z tytułu wiersza oraz tytułu tomiku, z którego pochodzi utwór, nawiązania do barokowej twórczości dworskiej.
Wyjaśnij, czym charakteryzuje się świat przedstawiony w wierszu. Jak zostały ukazane przedmioty i zwierzęta?
Wynotuj z utworu wszystkie konstrukcje naśladujące elegancję dworskiej wypowiedzi barokowej. Określ relacje między typem konstrukcji składniowych a treścią zdań.
Kim są podmiot liryczny i adresatka wiersza? Jakie relacje ich łączą? Uzasadnij swoją odpowiedź, przywołując odpowiednie cytaty.
Wyjaśnij, jaki efekt artystyczny uzyskał poeta, przedstawiając za pomocą wyszukanego języka świat odległy od dworskiego piękna.
Napisz wiersz, w którym opiszesz swój zwykły dzień. Zastosuj chwyty typowe dla dworskiej poezji barokowej.