Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: Chemia
Temat: W jaki sposób przebiega kondensacja mocznika i co w jej wyniku powstaje?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:
10) pisze równanie reakcji kondensacji dwóch cząsteczek mocznika; wykazuje, że produktem kondensacji mocznika jest związek zawierający w cząsteczce wiązanie amidowe (peptydowe).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia: kondensacja, biuret, wiązanie amidowe;
pisze równanie kondensacji dwóch cząsteczek mocznika;
przeprowadza doświadczenie kondensacji mocznika;
przeprowadza doświadczenie wykazujące, że produktem reakcji kondensacji mocznika jest związek zawierający wiązanie (amidowe) peptydowe.
Strategia nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
eksperyment chemiczny;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
animacja;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
tablica multimedialna/tablica i kreda, pisak;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Co powstaje w wyniku reakcji kondencjacji mocznika?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny – „Kondensacja mocznika i próba biuretowa”. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy i rozdaje karty pracy. Nauczyciel przygotowuje odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie wykonują kolejno czynności podane w instrukcji (patrz materiały pomocnicze). Uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równania reakcji, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wspiera ich. Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym zaprezentowanych przez chętnych uczniów efektów pracy. Równania reakcji chemicznych (kondensacji mocznika i reakcji biuretowej) chętni uczniowie zapisują na tablicy celem sprawdzenia poprawności zapisu. Uczniowie porównują swoje wypowiedzi z fazy wstępnej w odniesieniu do produktów kondensacji mocznika z wynikami uzyskanymi podczas eksperymentu. Nauczyciel wspiera uczniów i wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Na podstawie przeprowadzonego doświadczenia uczniowie w tych samych grupach definiują pojęcia: kondensacja, biuret, wiązanie amidowe. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie podają znaczenie pojęć na forum klasy, a pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną definicji i ewentualnie podają swoje propozycje.
Uczniowie pracują w parach z wykorzystaniem animacji w medium bazowym, zapoznają się z poleceniem i wykonują zawarte tam ćwiczenia.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest biuret?
Na czym polega reakcja kondensacji mocznika?
Na czym polega reakcja biuretowa?
Gdzie ma zastosowanie reakcja biuretowa?
Doświadczenie chemiczne: „Kondensacja mocznika i próba biuretowa”
Sprzęt i szkło laboratoryjne: probówki, statyw do probówek, palnik gazowy, zapałki/zapalniczka, łyżeczka, zlewki, łapy do probówek, bagietki szklane.
Odczynniki chemiczne: mocznik, woda destylowana, uniwersalny papierek wskaźnikowy, siarczan(VI) miedzi(II), zasada sodowa
Instrukcja wykonania:
A. Kondensacja mocznika:
Umieść 1/3 łyżeczki mocznika w probówce.
Zwilż w wodzie destylowanej uniwersalny papierek wskaźnikowy na jednym końcu i zawieś pasek w probówce z mocznikiem zaginając suchy koniec papierka na zewnątrz probówki.
Prówkę ogrzewaj w płomieniu palnika.
Obserwuj zmiany w probówce oraz z wykorzystaniem zmysłu węchu sprawdź zapach ulatniający się z probówki (zachodzi kondensacja mocznika z wydzielaniem amoniaku).
B. Przygotowanie wodorotlenku miedzi(II) i przeprowadzenie próby biuretowej:
W probówce umieść 1/2 łyżeczki siarczanu(VI) miedzi(II) i dolej ok. 3 cmIndeks górny 33 wody destylowanej i wymieszaj do całkowitego rozpuszczenia soli.
Do probówki z siarczanem(VI) miedzi(II) dodaj zasady sodowej, aż do powstania roztworu galaretowatego.
W nowej probówce przygotuj roztwór mocznika: 1/3 łyżeczki mocznika i ok 2 cmIndeks górny 33 wody destylowanej, wymieszaj do rozpuszczenia się mocznika, a następnie dodaj wodorotlenku miedzi(II). Obserwuj zmiany.
Do probówki z biuretem, jeżeli zastygł dodaj odrobinę wody celem rozpuszczenia go, a następnie dodaj wodorotlenku miedzi(II) i mieszaj zawartość probówki.
Obserwuj zmiany w probówce.
Karty charakterystyk substancji chemicznych.
Karta pracy ucznia: