Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Kwiat, jego budowa i funkcje
Grupa docelowa
Szkoła ponadpodstawowa; do wykorzystania również na lekcjach biologii w szkole podstawowej.
Ogólny cel kształcenia
Zapoznanie z budową i funkcją kwiatów.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym,
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
umiejętność uczenia się.
Cele operacyjne (szczegółowe)
Uczeń:
rozróżnia elementy budowy kwiatu i wskazuje ich funkcje;
wyjaśnia, na czym polega wiatropylność i owadopylność roślin;
opisuje proces przekształcania się kwiatu w owoc;
opisuje różnorodności kwiatów i kwiatostanów wybranych roślin.
Metody / techniki kształcenia
dyskusja – burza mózgów, dyskusja panelowa
praca z tekstem
obserwacja
Formy organizacji pracy
indywidualna
grupowa
zbiorowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne.
Przedstawienie celu zajęć. Nauczyciel pokazuje uczniom różne zasuszone kwiaty oraz rozdaje do obejrzenia również zasuszone nasiona i owoce (najlepiej w postaci zabezpieczonych tablic z opisami – pomocy naukowych). Następnie inicjuje dyskusję, zadając uczniom pytanie jakie jest znaczenie biologiczne kwiatów i jakie mogą być konsekwencje wyginięcia na Ziemi roślin kwiatowych? Uczniowie proponują odpowiedzi i weryfikują je między sobą, na forum klasy.
Zapisanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zaprasza uczniów na projekcję filmu pt. Kwiat, jego budowa i funkcje. Równocześnie informuje, że na podstawie filmu oraz wiadomości z podręcznika uczniowie będą mieli za zadanie w grupach przygotować podsumowanie części zdobytej wiedzy, aby wspólnie odpowiedzieć na określone w fazie wstępnej, główne pytanie lekcji.
Uczniowie oglądają film podzielony na bloki tematyczne.
Jakie korzyści przynosi roślinie specyficzna budowa kwiatu u okrytozalążkowych?
Z czego wynika zróżnicowanie rodzajów symetrii kwiatu?
Dlaczego budowa kwiatu jest związana z zapylaniem?
Na jakie etapy można podzielić „życie” kwiatu?
W jaki sposób różnorodność kwiatostanów wiąże się z rozmnażaniem roślin?
Po zakończeniu każdego bloku nauczyciel wstrzymuje na chwilę projekcję filmu i zwraca się do uczniów z pytaniem, czego dotyczyła obejrzana przed chwilą część. Tematykę każdego bloku uczniowie zapisują hasłowo na tablicy.
Po zakończeniu projekcji filmu nauczyciel poleca uczniom stworzenie tylu grup, ile zostało zapisanych na tablicy tematów zaczerpniętych z filmu. Każda z grup wybiera jeden z tematów. Na podstawie obejrzanego filmu oraz podręcznika i innych tekstów źródłowych dostarczonych przez nauczyciela, uczniowie każdej z grup przygotowują na piśmie kilka zdań podsumowujących wiedzę dotyczącą wybranego przez grupę tematu w kontekście znaczenia biologicznego kwiatów. O ile istnieje taka możliwość techniczna, mogą też wracać do odpowiednich fragmentów filmu.
Po zakończeniu przygotowania notatek uczniowie z poszczególnych grup, w kolejności zgodnej z narracją filmu, prezentują wynik swojej pracy całej klasie. Pod nadzorem nauczyciela przedstawione informacje są uzupełniane i korygowane przez pozostałych uczniów. Następnie uczniowie zapisują notatki w zeszytach.
Po zapisaniu przez uczniów wspólnie opracowanej odpowiedzi nauczyciel poleca im wykonanie zadań interaktywnych przygotowanych do tego tematu.
Po wykonaniu zadań uczniowie pod merytoryczną kontrolą nauczyciela omawiają i wyjaśniają na forum klasy najtrudniejsze odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Nauczyciel przypomina uczniom cel lekcji – odpowiedź na pytanie jakie jest znaczenie biologiczne kwiatów i jakie mogą być konsekwencje wyginięcia na Ziemi roślin kwiatowych. Uczniowie, podając odpowiedzi, muszą je także uzasadnić na podstawie zdobytej na lekcji wiedzy na temat funkcji kwiatów, nasion i owoców.
Praca domowa
Uczniowie indywidualnie, na podstawie dostępnych źródeł: literatury naukowej, czasopism, internetu i telewizji, sporządzają notatkę na jeden z poniższych tematów:
Dlaczego potrzebna jest ochrona dziko występujących roślin?
Dlaczego owoce roślin okrytozalążkowych są tak różne?
Jaki jest kierunek ewolucji kwiatów i zwierząt je zapylających?
Metryczka
Tytuł
Kwiat, jego budowa i funkcje
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Kwiat
Przedmiot
Biologia
Etap edukacyjny
Szkoła ponadpodstawowa; do wykorzystania również na lekcjach biologii w szkole podstawowej.
Nowa podstawa programowa – szkoła ponadpodstawowa
Uczeń:
przedstawia budowę kwiatów roślin nasiennych;
wykazuje związek budowy kwiatu roślin okrytonasiennych ze sposobem ich zapylania.
Nowa podstawa programowa – szkoła podstawowa
Uczeń:
dokonuje obserwacji rośliny okrytonasiennej (zdjęcia, ryciny, okazy żywe); rozpoznaje jej organy i określa ich funkcje (korzeń, łodyga, liść, kwiat);
rozróżnia elementy budowy kwiatu i określa ich funkcje w rozmnażaniu płciowym.
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006. Kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku ojczystym,
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
umiejętność uczenia się.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń:
rozróżnia elementy budowy kwiatu i wskazuje ich funkcje;
wyjaśnia, na czym polega wiatropylność i owadopylność roślin;
opisuje proces przekształcania się kwiatu w owoc;
opisuje różnorodności kwiatów i kwiatostanów wybranych roślin.
Powiązania z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/130053/v/latest/t/student-canon/m/iqyDTzu2wI