Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Dobór naturalny i jego rodzaje
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz pojęcie doboru naturalnego.
Zdefiniujesz rodzaje doboru naturalnego.
Omówisz mechanizm działania doboru naturalnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
odwrócona klasa;
symulacja;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie podzieleni na grupy przygotowują prezentacje dotyczące zagadnień poruszonych w sekcji „Przeczytaj”:
– grupa I – mechanizm doboru naturalnego;
– grupa II – rodzaje doboru naturalnego;
– grupa III – dobór płciowy i zmienność wewnątrzgatunkowa organizmów. Prezentacje powinny być opracowane z wykorzystaniem samodzielnie wyszukanych materiałów dodatkowych, takich jak schematy, zdjęcia, materiały audio i wideo.Uczniowie przypominają sobie informacje na temat teorii doboru naturalnego.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, wskazując na jej powiązania z tematem.
Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o zdefiniowanie terminu „dobór naturalny” oraz przypomnienie, na czym polega ten mechanizm.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji i omówienia przez grupy materiałów przygotowanych w domu. Nauczyciel z całą klasą wybiera najlepszą prezentację, tzn. taką, która w skondensowany i poprawny sposób przedstawia informacje na temat wszystkich zagadnień.
Mapa pojęć. Uczniowie indywidualnie tworzą w zeszytach mapę myśli związaną z tematem lekcji, na podstawie treści z sekcji „Przeczytaj” i prezentacji.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium. Uczniowie odczytują polecenie nr 3 („Jaki rodzaj doboru naturalnego został przedstawiony na symulacji interaktywnej?”) i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 4 („Wyjaśnij, dlaczego brązowe zające częściej padają ofiarą drapieżników na obszarach tundrowych”) oraz 5 („Na podstawie symulacji wyjaśnij, dlaczego w kolejnym pokoleniu pojawiły się wyłącznie zające o białej barwie futra”). Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.
Uczniowie wykonują w grupach ćwiczenia nr 8 i 9, odnoszące się do tekstu źródłowego o melanizmie przemysłowym u krępaka brzozowego, następnie wylosowany zespół prezentuje swoje rozwiązania na forum. Pozostałe grupy komentują i uzupełniają informacje.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 5 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: wymyślają trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna” na innych lekcjach traktujących o doborze naturalnym.