Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Gradowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Pole elektrostatyczne jednorodnie naładowanej kuli |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, eksperyment |
Formy zajęć: | praca w parach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | maszyna elektrostatyczna, zestawy elektrod, spodek z olejem i kaszką manną |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, czym jest pole wektorowe oraz na czym polega źródłowość pola elektrostatycznego. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel przeprowadza eksperyment prezentujący linie pola centralnego, w którym dwie elektrody – zewnętrzna kolista i wewnętrzna punktowa - zanurzone w zawiesinie np. kaszy w oleju, są ładowane elektrycznie za pomocą maszyny elektrostatycznej. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w parach rozwiązują zadania 1‑4. Nauczyciel sprawdza je i ocenia pracę uczniów (wystawia oceny). | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania 5‑8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów jako praca domowa przed lekcją i być wprowadzeniem do tematu. |