Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Daniewicz, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: Chemia
Temat: W jaki sposób otrzymuje się chrom?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia i omawia sposoby otrzymywania chromu;
podaje przykłady minerałów, których składnikiem jest chrom;
pisze równania reakcji otrzymywania chromu.
Strategia nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
prezentacja multimedialna;
metoda Philips 66;
technika zdań podsumowujących.
Formy zajęć:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
podręczniki.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania: czy wiecie, że chrom występuje w przyrodzie wyłącznie w postaci związków lub minerałów? Do czego wykorzystywany jest chrom? Co to jest stal nierdzewna? Czy znacie sposoby otrzymywania chromu? Czy wiecie, czym jest metoda aluminotermiczna?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół sposobów otrzymywania chromu.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na sześć grup. Uczniowie będą pracowali metodą Philips 66. Każda grupa ma sześć minut, aby przygotować przykłady występowania chromu w przyrodzie oraz metody jego otrzymywania w formie prezentacji multimedialnej. W tym celu mogą korzystać z wszelkich dostępnych źródeł, w tym z grafiki interaktywnej przedstawiającej otrzymywanie chromu w przemyśle i w laboratorium. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów.
Po upływie sześciu minut liderzy prezentują rezultaty pracy swoich grup na forum klasy. Wszyscy uczniowie mogą komentować propozycje zespołów, dopytując o kwestie nieprecyzyjne i niezrozumiałe. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną prezentacji multimedialnej.
Po prezentacji rozwiązań i dyskusji na forum klasy, każda grupa ponownie podejmuje pracę, w celu udoskonalenia propozycji, pomysłów. Po upływie kolejnych sześciu minut następuje ponowna prezentacja pomysłów na forum klasy ze szczególnym uwzględnieniem kwestii nieprecyzyjnych i niezrozumiałych podczas pierwszej prezentacji.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Przykładowe pytanie skierowane do uczniów:
Czy chrom występuje w przyrodzie w postaci metalicznej?
Jakie poznaliście minerały, których składnikiem jest chrom?
Jakie są metody sposoby otrzymywania chromu?
Na czym polega metoda aluminotermiczna?
Na czym polega galwanotechnika?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Czego dziś się nauczyłem/łam...
Co było dla mnie łatwe...
Co sprawiło mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas samodzielnej pracy na lekcji lub przed wykonaniem ćwiczeń dołączonych do medium. Medium może być również wykorzystane podczas odrabiania zadania domowego oraz przez uczniów nieobecnych na lekcji dla lepszego rozumienia nowych treści.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czy chrom występuje w przyrodzie w postaci metalicznej?
Jakie poznaliście minerały, których składnikiem jest chrom?
Jakie są metody otrzymywania chromu?
Na czym polega metoda aluminotermiczna?
Na czym polega galwanotechnika?