Dla nauczyciela
scenariusz lekcji
Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Otrzymywanie alkoholi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów – alkohole i fenole. Uczeń:
6) porównuje metody otrzymywania, właściwości fizyczne i chemiczne oraz zastosowania alkoholi i fenoli.
Zakres rozszerzony
XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów – alkohole i fenole. Uczeń:
10) porównuje metody otrzymywania, właściwości i zastosowania alkoholi i fenoli.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia naturalne sposoby otrzymywania prostych alkoholi;
przedstawia metody otrzymywania alkoholi stosowane w przemyśle;
proponuje metody laboratoryjne otrzymywania złożonych alkoholi.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika gadająca ściana;
eksperyment - pokaz uczniowski;
wirtualne laboratorium;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytanie: Jakimi metodami można otrzymać alkohole?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół otrzymywania alkoholi. Uczniowie proponują metody, które nauczyciel zapisuje na tablicy.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Analiza tekstu w dostępnych źródłach informacji – uczniowie samodzielnie zapoznają się z metodami otrzymywania alkoholi przedstawionymi w e‑materiale.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, rozdaje arkusze papieru i mazaki. Zadaniem każdej grupy będzie wylosowanie danej metody otrzymywania alkoholi i opisanie jej na arkuszu papieru:
redukcją aldehydów i ketonów;
redukcja kwasów karboksylowych i estrów;
oksyrtęciowanie;
hydroborowanie.
Po zakończonej pracy każda z grup prezentuje wylosowaną metodę otrzymywania alkoholu (innego niż zawartego w e‑materiale) z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel kontroluje poprawność merytoryczną i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Uczeń asystent wyznaczony do przeprowadzenia eksperymentu w formie pokazu - otrzymywanie alkoholu w reakcji zmydlania tłuszczów. Uczniowie na forum formułują pytanie badawcze, hipotezę – nauczyciel czuwa nad poprawnością sformułowań. Uczniowie obserwują zmiany, jakie zaszły w trakcie eksperymentu i formułują wnioski. Chętny uczeń zapisuje równanie reakcji na tablicy. Nauczyciel kontroluje poprawność zapisu.
Uczniowie w parach pracują z medium bazowym – wirtualne laboratorium i przeprowadzają symulacje otrzymywania alkoholi różnymi metodami. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Jakie są metody otrzymywania alkoholi? Na czym polega fermentacja alkoholowa? Co oznacza termin: spirytus rektyfikowany?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania się do lekcji lub do sprawdzianu. Może być również wykorzystane przy porównywaniu otrzymywania alkoholi z fenolami.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie są metody otrzymywania alkoholi?
Na czym polega fermentacja alkoholowa?
Co oznacza termin: spirytus rektyfikowany?
Przygotowanie karteczek do rozlosowania metod otrzymywania alkoholi: redukcją aldehydów i ketonów, redukcja kwasów karboksylowych i estrów, oksyrtęciowanie, hydroborowanie.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: trójnóg z siatką, palnik, pipeta, parownica, zapalniczka/zapałki.
Odczynniki chemiczne: zasada sodowa, masło.
Arkusze papieru, mazaki, glutaki.