Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Typy lokalizacji przemysłu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Uczeń:
1) wyjaśnia zmieniającą się rolę czynników lokalizacji przemysłu oraz ich wpływ na rozmieszczenie i rozwój wybranych jego działów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
identyfikuje czynniki lokalizacji przemysłu,
wymienia i opisuje rodzaje lokalizacji przemysłu,
rozumie znaczenie specjalnych stref ekonomicznych w przemyśle.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, miniwykład
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów o czynniki lokalizacji – czym są i jaka jest relacja między czynnikiem lokalizacji działalności gospodarczej a atrakcyjnością inwestycyjną. Uczniowie wymieniają rodzaje przemysłu i zastanawiają się, jakie czynniki będą decydować o lokalizacji każdego z nich.
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną, w trakcie pracy z grafiką wykonują notatkę w zeszycie. Nauczyciel na forum klasy sprawdza zrozumienie zagadnienia.
Następnie nauczyciel w krótkim wykładzie przedstawia uczniom różne teorie lokalizacji przemysłu (Weber, Lösch, Perroux). Uczniowie wykonują notatki w zeszycie.
W parach lub grupach uczniowie zapoznają się z mapą myśli. Zadaniem uczniów jest uzupełnienie mapy. Dodatkowo na mapie myśli uczniowie odpowiednim kolorem zaznaczają te czynniki lokalizacji, które są łatwe do zmierzenia, trudne do zmierzenia, które mają bezpośredni lub pośredni wpływ na działanie przedsiębiorstwa przemysłowego.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania mapy myśli. Uczniowie nanoszą ewentualne poprawki i zachowują swoje prace, które można wykorzystać w późniejszym czasie.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej będącej tekstową ilustracją mapy myśli.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Mapa myśli i grafika interaktywna mogą zostać wykorzystane podczas powtórzenia materiału z całego działu dotyczącego przemysłu (zakres podstawowy: XI). Mogą znaleźć zastosowanie podczas zajęć poświęconych różnicom między czynnikami lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii (zakres rozszerzony: XI. 1). Uczeń może posiłkować się nimi w trakcie przygotowywania pracy domowej.