Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Typy lokalizacji przemysłu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Uczeń:

1) wyjaśnia zmieniającą się rolę czynników lokalizacji przemysłu oraz ich wpływ na rozmieszczenie i rozwój wybranych jego działów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • identyfikuje czynniki lokalizacji przemysłu,

  • wymienia i opisuje rodzaje lokalizacji przemysłu,

  • rozumie znaczenie specjalnych stref ekonomicznych w przemyśle.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, miniwykład

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel pyta uczniów o czynniki lokalizacji – czym są i jaka jest relacja między czynnikiem lokalizacji działalności gospodarczej a atrakcyjnością inwestycyjną. Uczniowie wymieniają rodzaje przemysłu i zastanawiają się, jakie czynniki będą decydować o lokalizacji każdego z nich.

  • Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną, w trakcie pracy z grafiką wykonują notatkę w zeszycie. Nauczyciel na forum klasy sprawdza zrozumienie zagadnienia.

  • Następnie nauczyciel w krótkim wykładzie przedstawia uczniom różne teorie lokalizacji przemysłu (Weber, Lösch, Perroux). Uczniowie wykonują notatki w zeszycie.

  • W parach lub grupach uczniowie zapoznają się z mapą myśli. Zadaniem uczniów jest uzupełnienie mapy. Dodatkowo na mapie myśli uczniowie odpowiednim kolorem zaznaczają te czynniki lokalizacji, które są łatwe do zmierzenia, trudne do zmierzenia, które mają bezpośredni lub pośredni wpływ na działanie przedsiębiorstwa przemysłowego.

  • Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania mapy myśli. Uczniowie nanoszą ewentualne poprawki i zachowują swoje prace, które można wykorzystać w późniejszym czasie.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej będącej tekstową ilustracją mapy myśli.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Mapa myśli i grafika interaktywna mogą zostać wykorzystane podczas powtórzenia materiału z całego działu dotyczącego przemysłu (zakres podstawowy: XI). Mogą znaleźć zastosowanie podczas zajęć poświęconych różnicom między czynnikami lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii (zakres rozszerzony: XI. 1). Uczeń może posiłkować się nimi w trakcie przygotowywania pracy domowej.