Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak modelować wybrane zjawiska za pomocą modeli fizycznych? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | dyskusja stymulowana przez prowadzącego, potem samodzielna praca uczniów |
Formy zajęć: | wspólna praca całego zespołu klasowego |
Środki dydaktyczne: | przygotowane przez prowadzącego przykłady modelowania z pomocą komputera |
Materiały pomocnicze: | multimedium z tego e‑materiału |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Prowadzący omawia zjawiska zachodzące w skali czasowo‑przestrzennej niedostępnej do bezpośredniej obserwacji. Zwraca uwagę na możliwości analizowania ich z pomocą modelowania. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie wyszukują przykłady zjawisk, które można badać z pomocą modelowania. | |
Faza podsumowująca: | |
Wspólne przedyskutowanie korzyści i problemów związanych z modelowaniem zjawisk fizycznych. | |
Praca domowa: | |
Wykonać modelowanie jakiegoś prostego procesu, np. swobodny spadek ciał, ruch wahadła, prawo Ohma, zjawisko odbicia światła, zaćmienie Słońca, budowa atomu. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane na lekcji. Może stanowić także treść zadania domowego. Może być wykorzystane na innych lekcjach, np. z zakresu kinematyki. |