Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak w formie cząsteczkowej i jonowej zapisywać równania reakcji tlenków z wodą i roztworami kwasów i wodorotlenków?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
2) ocenia wiarygodność uzyskanych danych.
Cele kształcenia – wymagania szczegółowe
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
4) opisuje typowe właściwości chemiczne tlenków pierwiastków o liczbach atomowych od 1 do 20, w tym zachowanie wobec wody, kwasów i zasad; pisze odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
4) opisuje typowe właściwości chemiczne tlenków pierwiastków o liczbach atomowych od 1 do 20 oraz Cr, Cu, Zn, Mn i Fe, w tym zachowanie wobec wody, kwasów i zasad; pisze odpowiednie równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
pisze równania reakcji tlenków z wodą, kwasami i zasadami w sposób cząsteczkowy i jonowy;
porównuje pełny zapis reakcji i zapis skrócony;
omawia zasady zapisu reakcji w formie jonowej;
stosuje tabelę rozpuszczalności, żeby właściwie zapisać równanie reakcji w formie jonowej.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących;
film samouczek.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zainteresowanie i dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów: w jaki sposób można porównać reaktywność tlenków?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: czym się różnią zapisy równań reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej mapę pojęć zawartą w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” – „Klasyfikacja tlenków ze względu na ich budowę” i razem z uczniami ją analizują.
Nauczyciel zapisuje przykłady kilku tlenków na tablicy, a następnie uczniowie podejmują próby zapisania na tablicy reakcji tych tlenków z wodą, wybranymi kwasami oraz zasadami w formie cząsteczkowej.
Nauczyciel zadaje pytanie do uczniów: jak zapisać powyższe równania reakcji w formie jonowej? Chętny uczeń podejmuje próbę zapisu równań reakcji i wyjaśnienie tego problemu na forum klasy. (Jeśli żaden z uczniów nie podejmie próby zapisu, nauczyciel naprowadza ich, pytając o rozpuszczalność poszczególnych związków i skąd można się o niej dowiedzieć. Być może uczniowie skojarzą, że chodzi tutaj o tabelę rozpuszczalności – można odwołać uczniów do e‑materiału w zakładce „Przeczytaj”.)
Uczniowie w parach analizują polecenie nr 1 w e‑materiale zakładka „Przeczytaj”. Po wyznaczonym czasie, chętne osoby na tablicy zapisują przykłady równań reakcji w formie jonowej podanych przez nauczyciela.
Nauczyciel posiada przygotowany zestaw różnych tlenków. Uczniowie losują przykładowy tlenek i przygotowują indywidualnie przykłady równań reakcji, jakim dany tlenek może ulegać: z wybraną zasadą, kwasem lub wodą. Równania reakcji zapisują w formie cząsteczkowej i jonowej. Następnie każdy z uczniów podchodzi do tablicy i zapisuje indywidualnie swoje przykłady. Pozostali uczniowie notują w zeszytach. Nauczyciel weryfikuje wraz z pozostałymi uczniami poprawność merytoryczną zapisów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10%, zaznaczają małymi samoprzylepnymi kolorowymi karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, które wynikają z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłem/łam się...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Uczniowie analizują film samouczek celem utrwalenia umiejętności zapisu równań reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być użyty jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co oznacza zapis cząsteczkowy, a co jonowy równań reakcji chemicznych?
Do czego służy tabela rozpuszczalności wodorotlenków i soli?
O jakiej reakcji jest mowa, jeśli jednym z produktów będzie osad?
Tabela rozpuszczalności wodorotlenków i soli.