Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Zastosowanie magnezu i jego związków
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
3) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne metali grup 1. i 2.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia zastosowanie magnezu;
wymienia minerały zawierające magnez występujące na Ziemi;
omawia zastosowanie związków magnezu.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
technika „612';
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje we wprowadzeniu e‑materiału.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół zastosowania magnezu i jego związków.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odsyła uczniów do symulacji interaktywnej przedstawiającej przykłady minerałów, ich występowanie na Ziemi i zastosowanie. Uczniowie podczas analizy symulacji mają za zadanie ułożenie pytań. Po zakończonym zadaniu uczniowie na forum zadają sobie nawzajem pytania i udzielają odpowiedzi, a pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną uczniów. Nauczyciel moderuje kolejnością zadawania pytań i udzielaniem odpowiedzi. Następnie uczniowie w parach wykonują polecenia zawarte w medium.
Technika „612”, gdzie „6” oznacza liczbę grup; „1” oznacza liczbę rozwiązań; „2” oznacza liczbę rund. Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup:
I grupa – magnez;
II grupa – wodorek magnezu;
III grupa – tlenek magnezu (magnezja palona);
IV grupa – chlorek magnezu;
V grupa – siarczan(VI) magnezu;
VI grupa – magnezja biała.
Wyjaśnia zasady pracy, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Uczniowie korzystają z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Uczniowie w grupach na arkuszach zapisują pytanie „Jakie zastosowanie ma...?”. Po zakończeniu pracy wybrani uczniowie z poszczególnych grup z zastosowaniem techniki gadająca ściana prezentują wytwory pracy.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadaje przykładowe pytania:
Gdzie wodorek magnezu znalazł zastosowanie?
Czy tlenek magnezu może być składnikiem cementu?
Gdzie znalazł zastosowanie siarczan(VI) magnezu?
Gdzie ma zastosowanie magnez?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać symulację interaktywną do pracy przed lekcją. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać medium jako źródło wiedzy do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Gdzie wodorek magnezu znalazł zastosowanie?
Czy tlenek magnezu może być składnikiem cementu?
Gdzie znalazł zastosowanie siarczan(VI) magnezu?
Gdzie ma zastosowanie magnez?
Nauczyciel przygotowuje:
arkusze papieru A3, mazaki, glutaki.