Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Zastosowanie magnezu i jego związków

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

3) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne metali grup 1. i 2.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia zastosowanie magnezu;

  • wymienia minerały zawierające magnez występujące na Ziemi;

  • omawia zastosowanie związków magnezu.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika „612';

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje we wprowadzeniu e‑materiału.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół zastosowania magnezu i jego związków.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odsyła uczniów do symulacji interaktywnej przedstawiającej przykłady minerałów, ich występowanie na Ziemi i zastosowanie. Uczniowie podczas analizy symulacji mają za zadanie ułożenie pytań. Po zakończonym zadaniu uczniowie na forum zadają sobie nawzajem pytania i udzielają odpowiedzi, a pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną uczniów. Nauczyciel moderuje kolejnością zadawania pytań i udzielaniem odpowiedzi. Następnie uczniowie w parach wykonują polecenia zawarte w medium.

  2. Technika „612”, gdzie „6” oznacza liczbę grup; „1” oznacza liczbę rozwiązań; „2” oznacza liczbę rund. Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup:

  • I grupa – magnez;

  • II grupa – wodorek magnezu;

  • III grupa – tlenek magnezu (magnezja palona);

  • IV grupa – chlorek magnezu;

  • V grupa – siarczan(VI) magnezu;

  • VI grupa – magnezja biała.
    Wyjaśnia zasady pracy, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Uczniowie korzystają z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Uczniowie w grupach na arkuszach zapisują pytanie „Jakie zastosowanie ma...?”. Po zakończeniu pracy wybrani uczniowie z poszczególnych grup z zastosowaniem techniki gadająca ściana prezentują wytwory pracy.

  1. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadaje przykładowe pytania:

  • Gdzie wodorek magnezu znalazł zastosowanie?

  • Czy tlenek magnezu może być składnikiem cementu?

  • Gdzie znalazł zastosowanie siarczan(VI) magnezu?

  • Gdzie ma zastosowanie magnez?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać symulację interaktywną do pracy przed lekcją. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać medium jako źródło wiedzy do uzupełnienia luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Gdzie wodorek magnezu znalazł zastosowanie?

  • Czy tlenek magnezu może być składnikiem cementu?

  • Gdzie znalazł zastosowanie siarczan(VI) magnezu?

  • Gdzie ma zastosowanie magnez?

  1. Nauczyciel przygotowuje:

  • arkusze papieru A3, mazaki, glutaki.