Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Zjawiska optyczne w przyrodzie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
IX . Fale i optyka. Uczeń:
8) opisuje przykłady zjawisk optycznych w przyrodzie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymienia zjawiska optyczne w przyrodzie;

  2. omawia istotę wybranych zjawisk optycznych;

  3. wyjaśnia przyczyny poszczególnych zjawisk optycznych.

Strategie nauczania:

IBSE

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana

Formy zajęć:

praca indywidualna, dyskusja grupowa

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna / rzutnik

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Rozmawia z uczniami na temat znanych im zjawisk fizycznych napotykanych w życiu codziennym.
W trakcie dyskusji nauczyciel rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów w kontekście realizowanego tematu.

Faza realizacyjna:

  • Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:

– nauczyciel prosi uczniów o zapisanie zjawisk optycznych, z którymi spotykają się na co dzień,
– uczniowie wymieniają i wypisują zjawiska na tablicy,
– nauczyciel zachęca uczniów do tego, by spróbowali wyjaśnić istotę wypisanych zjawisk własnymi słowami,
– uczniowie opisują przyczyny zjawisk,
– nauczyciel koryguje wypowiedzi uczniów wyjaśniając niezrozumiałe aspekty.

  • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:

– uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela, dołączone do niniejszego e‑materiału,
– nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której podsumowują omawiane w trakcie lekcji zadania. Należy tutaj sprowokować uczniów do samodzielnego myślenia krytycznego.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z filmem edukacyjnym dołączonym do niniejszego e‑materiału oraz wyselekcjonowanie kluczowych informacji i sporządzenie notatki z zajęć.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może być wykorzystany do samodzielnej pracy ucznia na lekcji.