Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Bohater werteryczny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji. Uczeń:
charakteryzuje cechy bohatera werterycznego,
interpretuje fragmenty utworów twórców romantycznych, skupiając się na werterystycznej postawie bohaterów,
porównuje postaci Kordiana, bohatera dramatu Słowackiego, i Pustelnika z Dziadów Mickiewicza z Werterem,
opracowuje konspekt wypowiedzi pisemnej, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Bohater werteryczny”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj” oraz o przygotowanie przykładów bohaterów z literatury, filmu, teatru, którzy doświadczyli nieszczęśliwej, niespełnionej miłości.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Rozmowa kierowana wprowadzająca w tok lekcji. Nauczyciel pyta uczniów, czy temat nieszczęśliwych miłości to częsty temat w literaturze i sztuce. Pyta również, dlaczego tak jest, co odbiorcy lubią w tego typu opowieściach. Uczniowie dyskutują, przywołując przygotowane przed lekcją przykłady bohaterów. Na zakończenie rozmowy nauczyciel pyta, w czym do wymienionych w dyskusji bohaterów jest podobny Werter. Zapisanie wniosków w zeszytach.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Audiobook”. Nauczyciel czyta polecenie: Wysłuchaj nagrania i na jego podstawie wypisz typowe cechy bohatera werterycznego i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie pracują indywidualnie. Piszą list, w którym Werter godzi się z porażką w miłości i żegna się z ukochną, aby wyjechać z kraju i zapomnieć o Lotcie. Po wyznaczonym czasie chętni/wybrani uczniowie odczytują swoje prace. Nauczyciel podsumowuje tę część zajęć, pytając uczniów: jak inaczej mogłaby się zakończyć historia Wertera?
Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne z materiału: 1, 2 i 3.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz konspekt wypowiedzi na temat
Kto miłości nie zna, ten żyje szczęśliwy,/ I noc ma spokojną, i dzień nietęskliwy
(A. Mickiewicz, Dziady, cz. IV). Odwołaj się do trzech wybranych tekstów kultury, w tym do losów co najmniej jednego bohatera werterycznego.
Materiały pomocnicze:
Wybór pism estetycznych, wybór, wstęp i oprac. T. Namowicz, Warszawa 1981.
Metodyka literatury, tom 1 i 2, Warszawa 2001.
Katarzyna Rosner, Hermeneutyczny model obcowania z tekstem literackim, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.