Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Z teki Grottgera – powstanie styczniowe w malarstwie Artura Grottgera i poemacie Marii Konopnickiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
omówi, jaki wpływ miała klęska powstania styczniowego na kulturę polską.
pozna i porówna fragmenty poematu Marii Konopnickiej Wojna. Z teki Grottgera, będącego poetycką ilustracją do cyklu rycin Artura Grottgera Wojna;
odkryje sens ideowy twórczości polskich artystów okresu popowstaniowego (Konopnickiej, Grottgera);
zrozumie postawę społeczeństwa, które przeżyło klęskę powstania, a mimo to utrwalało polskość w tradycji i kulturze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” lekcji „Z teki Grottgera – powstanie styczniowe w malarstwie i poezji”. Przypominają sobie także utwory literackie i malarskie, których tematem jest powstanie styczniowe.
Faza wprowadzająca:
Na tablicy nauczyciel zapisuje słowa: bunt, spisek, powstanie i prosi uczniów o wpisanie definicji, skojarzeń w formie mapy myśli. W trakcie notowania może zrodzić się dyskusja, którą moderuje prowadzący: Dlaczego ludzie się buntują? Przeciwko czemu, komu? W nawiązaniu do dyskusji wybrani lub pasjonujący się historią uczniowie omawiają okoliczności wybuchu powstania styczniowego, którą warto zakończyć notatką w punktach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy galerię interaktywną. Prosi, by uczniowie obejrzeli prace z cyklu Wojna Artura Grottgera i w parach opisali, co przedstawiają poszczególne sceny. Następnie w kilkuosobowych grupach porównują wybraną scenę autorstwa Grottgera z przypisaną jej ekfrazą Konopnickiej. Opisują, w jaki sposób poetka nawiązuje do dzieła malarza. Liderzy grup prezentują odpowiedzi. Uczniowie notują w zeszytach wnioski z pracy.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
- Jaki wpływ miała klęska powstania styczniowego na kulturę polską?
- Jaki sens ideowy można odkryć w twórczości polskich artystów okresu popowstaniowego?
Praca domowa:
Wybierz jedną z rycin Artura Grottgera i opisz ją, porównując z odpowiednim fragmentem poematu Konopnickiej. Zwróć uwagę na aspekty, jakie były poruszane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Artur Grottger, Warszawa, Polonia, Lituania, Wojna, Warszawa 1994.
Paulina Małochleb, Przepisywanie historii. Powstanie styczniowe w powieści polskiej w perspektywie pamięci kulturowej, Warszawa - Toruń 2014.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.