Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Pangea – superkontynent pełen kontrastów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.

Uczeń:

2) charakteryzuje najważniejsze wydarzenia geologiczne i przyrodnicze w dziejach Ziemi (fałdowania, transgresje i regresje morskie, zlodowacenia, rozwój świata organicznego i jego wymieranie) oraz odtwarza je na podstawie analizy profilu geologicznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wskazuje dowody na istnienie Pangei,

  • charakteryzuje klimat występujący na superkontynecie,

  • wyjaśnia przebieg rozpadu Pangei.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended learning

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, tablica interaktywna, rzutnik, mapy geologiczne kontynentów, mapa świata, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Andel T.H. van, Historia ziemi i dryf kontynentów, tłum. W. Studencki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1991.

Duel I., Wędrujące kontynenty – fantazja czy rzeczywistość?, tłum. W. Mizerski, Książka i Wiedza, Warszawa 1989.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wprowadzeniem do e‑materiału. Na tym etapie za pomocą tablicy interaktywnej/rzutnika można przedstawić różne wizualizacje Pangei (nauczyciel może wykorzystać grafiki znajdujące się w e‑materiale).

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Wyjaśniają, czym była Pangea, kiedy istniała, jak powstała i kiedy się rozpadła, nauczyciel prosi także przeanalizowanie map zawartych w e‑materiale i omówienie przebiegu granic Pangei w odniesieniu do współczesnych kontynentów. Zadaniem uczniów jest także scharakteryzowanie klimatu panującego na tym superkontynencie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów, w razie potrzeby uzupełnia.

  • Następnie nauczyciel wyświetla uczniom grafikę interaktywną, na jej podstawie uczniowie wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia ich wątpliwości.

  • Uczniowie w grupach rozwiązują ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”. Wskazani uczniowie bądź ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, sporządź krótką notatkę dotyczącą innego supekontynentu znanego z dziejów Ziemi.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w ramach lekcji poświęconej teorii Wegenera i Coxa (zakres podstawowy: V. 1).