Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Pangea – superkontynent pełen kontrastów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
2) charakteryzuje najważniejsze wydarzenia geologiczne i przyrodnicze w dziejach Ziemi (fałdowania, transgresje i regresje morskie, zlodowacenia, rozwój świata organicznego i jego wymieranie) oraz odtwarza je na podstawie analizy profilu geologicznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wskazuje dowody na istnienie Pangei,
charakteryzuje klimat występujący na superkontynecie,
wyjaśnia przebieg rozpadu Pangei.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody i techniki nauczania: blended learning
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, tablica interaktywna, rzutnik, mapy geologiczne kontynentów, mapa świata, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Andel T.H. van, Historia ziemi i dryf kontynentów, tłum. W. Studencki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1991.
Duel I., Wędrujące kontynenty – fantazja czy rzeczywistość?, tłum. W. Mizerski, Książka i Wiedza, Warszawa 1989.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wprowadzeniem do e‑materiału. Na tym etapie za pomocą tablicy interaktywnej/rzutnika można przedstawić różne wizualizacje Pangei (nauczyciel może wykorzystać grafiki znajdujące się w e‑materiale).
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Wyjaśniają, czym była Pangea, kiedy istniała, jak powstała i kiedy się rozpadła, nauczyciel prosi także przeanalizowanie map zawartych w e‑materiale i omówienie przebiegu granic Pangei w odniesieniu do współczesnych kontynentów. Zadaniem uczniów jest także scharakteryzowanie klimatu panującego na tym superkontynencie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów, w razie potrzeby uzupełnia.
Następnie nauczyciel wyświetla uczniom grafikę interaktywną, na jej podstawie uczniowie wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia ich wątpliwości.
Uczniowie w grupach rozwiązują ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”. Wskazani uczniowie bądź ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Przypomnienie celów lekcji.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, sporządź krótką notatkę dotyczącą innego supekontynentu znanego z dziejów Ziemi.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w ramach lekcji poświęconej teorii Wegenera i Coxa (zakres podstawowy: V. 1).