Dla nauczyciela
Autor: Beata Kuna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Odcinki i kąty w czworościanie foremnym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy.
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Zakres rozszerzony.
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza osie symetrii, osie obrotu i płaszczyzny symetrii czworościanu foremnego;
wyznacza wzór na wysokość czworościan foremnego;
wyznacza wzór na objętość czworościanu foremnego i znajduje relację między tą objętością, a objętością równoległościanu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie warunku istnienia trójkąta. Wyjaśnia, że analogiczny warunek można określić dla czworościanu i wyjaśnia definicję czworościanu foremnego i trójkąta foremnego, będącego ścianą czworościanu.
Następnie wraz z uczniami określa cele i kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel z pomocą uczniów wyznacza wzór na wysokość czworościanu foremnego oraz miary kątów między krawędzią boczną i wysokością ściany bocznej a płaszczyzną podstawy.
Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie animacji 3D i wyobrażenie sobie położenia czworościanu dualnego a następnie z pomocą uczniów wyznacza długość krawędzi czworościanu dualnego.
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne rozwiązanie ćwiczeń 1‑5 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem Przykładów i Ćwiczeń, które pojawiły się na lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑10 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Czworościan foremnyCzworościan foremny
Wskazówki metodyczne:
Polecenia związane z animacją 3D można wykorzystać jako materiał, służący powtórzeniu materiału w temacie „Czworościan foremny” lub przygotowania do matury.