Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: historia

Temat: Ludy i kultury prekolumbijskie Ameryki

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

zakres rozszerzony

XIV. Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej. 

Uczeń:

1) charakteryzuje cywilizacje prekolumbijskie;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje rozwinięte cywilizacje prekolumbijskie, o których istnieniu wiemy;

  • charakteryzuje, co zawdzięczamy tym cywilizacjom;

  • analizuje podobieństwa i różnice między tymi cywilizacjami.

Strategie nauczania:

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych,

  • pogadanka.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Tydzień przed lekcją nauczyciel tworzy trzy grupy cztero-, pięcioosobowe (w zależności od liczebności klasy może być ich więcej), które wybierają spośród siebie lidera. Losują kartki, na których znajdują się nazwy pierwszych cywilizacji nowego lądu – Ameryki. Zadaniem grup jest przygotowanie prezentacji na temat wylosowanej cywilizacji ze szczególnym uwzględnieniem ich osiągnięć. Mogą wykorzystać w tym celu zasoby e‑materiału, inne źródła informacji, a nawet rekwizyty. Sposób prezentacji jest dowolny: multimedialny, w formie plakatu, mapy mentalnej itp.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom cel lekcji: Na lekcji poznamy pierwsze cywilizacje prekolumbijskie i wskażemy podobieństwa i różnice między nimi.

  2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie, którzy nie biorą udziału w prezentacji, w parach lub indywidualnie na kartkach wypisywali w formie tabelki podobieństwa i różnice między cywilizacjami.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi poszczególne grupy, aby przygotowały się do prezentacji. Uczniowie ustalają między sobą kolejność występów, a prowadzący określa czas dla każdej z grup na prezentację: 8–9 min.

  2. Uczniowie przedstawiają poszczególne cywilizacje, uwzględniając wszystkie najważniejsze zagadnienia: czas i miejsce powstania, zajęcia mieszkańców, grupy społeczne, osiągnięcia, religie itp. Prezentacja może zawierać elementy degustacji – smakowanie uprawianych przez dany lud warzyw lub przypraw.

  3. Po wszystkich prezentacjach nauczyciel prosi, aby osoby, które nie brały w nich udziału, wypisały na tablicy (narysowana jest tabelka z podziałem na podobieństwa i różnice) swoje spostrzeżenia odnośnie do cywilizacji nowego lądu.

  4. Uczniowie uzasadniają i uzupełniają swoje wypowiedzi. W razie konieczności nauczyciel koryguje odpowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca

  1. W ramach podsumowania lekcji uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia i odpowiadają na pytania. Nauczyciel udziela im informacji zwrotnej.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe lub wybrane przez nauczyciela ćwiczenia.

  2. Wybierz jedną z omawianych cywilizacji prekolumbijskich oraz dowolne dzieło kultury współczesnej ją opisujące (film fabularny, animacja, książka itp.). W jaki sposób została w nim przedstawiona?

Materiały pomocnicze:

Z. Wójcik, Historia powszechna XVI–XVII wieku, Warszawa 1991.

H. Cortés, Listy o zdobyciu Meksyku, Gdańsk 1997.

B. Diaz del Castillo, Pamiętnik żołnierza Korteza, czyli prawdziwa historia podboju Nowej Hiszpanii, Łódź 1986.

P. Pizarro, Relacja o odkryciu i podboju królestwa Peru, Gdańsk 1995.

J. Szemiński, M. Ziółkowski, Mity, rytuały i polityka Inków, Warszawa 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać mapę interaktywną jako wprowadzenie do lekcji. Można jej również użyć do tworzenia map mentalnych na lekcji (praca w grupach).