Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Z Siedmiogrodu do Rzeczypospolitej. Panowanie Stefana Batorego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia przyczyny konfliktu między Gdańskiem a Rzecząpospolitą;
omawia wojnę Rzeczypospolitej z Moskwą i postanowienia rozejmu w Jamie Zapolskim;
charakteryzuje reformy wewnętrzne Stefana Batorego i ich wpływ na zwiększenie roli magnaterii;
opisuje rolę kanclerza Jana Zamoyskiego w polityce wewnętrznej państwa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Z Siedmiogrodu do Rzeczypospolitej. Panowanie Stefana Batorego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem i filmami oraz wykonanie ćwiczenia 1 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści sekcji „Przeczytaj”.
Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel może przydzielić im zagadnienia, np. jedna osoba skupia się na konflikcie z Gdańskiem, druga na wojnie z Moskwą, a trzecia na reformach Batorego.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem i wykonali zadane ćwiczenie. Jeśli odpowiedzi uczniów bardzo się różnią lub ćwiczenie okazało się trudne, nauczyciel omawia je na forum.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wskazani przed lekcją uczniowie prezentują i omawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel oraz inni uczniowie zadają pytania prezentującym, w razie potrzeby uzupełniają ich wypowiedzi.
Praca z multimedium („Prezentacja multimedialna”). Uczniowie zapoznają się z prezentacją dotyczącą postaci Anny Jagiellonki oraz kanclerza i hetmana wielkiego koronnego Jana Zamoyskiego. Następnie w parach pracują nad kolejnymi poleceniami: opisują rolę Anny Jagiellonki w życiu politycznym Rzeczypospolitej oraz charakteryzują jej relacje z kanclerzem. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) pary prezentuje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do nich ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Z Siedmiogrodu do Rzeczypospolitej. Panowanie Stefana Batorego” i inicjuje krótką rozmowę. Czego uczniowie się nauczyli? Co było dla nich trudne? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
S. Grzybowski, Dzieje Polski i Litwy (1506–1648), Kraków 2000.
D. Kupisz, Połock 1579, Warszawa 2003.
D. Kupisz, Psków 1581–1582, Warszawa 2006.
K. Olejnik, Stefan Batory 1533−1586, Warszawa 1988.
D. Wójcik‑Góralska, Król niemalowany, Warszawa 1983.
Wskazówki metodyczne:
Chętni uczniowie mogą zapoznać się z prezentacją multimedialną przed lekcją i przygotować własną prezentację dotyczącą postaci i roli Anny Jagiellonki oraz kanclerza Jana Zamoyskiego. Wówczas wybrana osoba przedstawia rezultaty swojej pracy w trakcie fazy realizacyjnej, po czym uczniowie wykonują polecenia dołączone do zamieszczonego multimedium.