Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Wirtualny mikroskop. Pasożyty
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz przedstawicieli różnych pasożytów.
Dokonasz obserwacji mikroskopowych wybranych przedstawicieli organizmów pasożytniczych.
Wymienisz nazwy kilku barwników histologicznych i określisz efekt barwienia wybranych związków chemicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
rozmowa kierowana;
symulacja;
ćwiczenia laboratoryjne;
prezentacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wirtualny mikroskop. Pasożyty”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”, tak aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Chętni/wybrani uczniowie pozyskują samodzielnie materiały dotyczące zasad przygotowania mikroskopowego preparatu parazytologicznego, takie jak filmy i fotografie, z pomocą których przedstawią w formie prezentacji informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel, odwołując się do wiedzy uczniów zdobytej na wcześniejszych zajęciach, zadaje pytania:
– Jakie wyróżniamy formy pasożytów? Jakie wywołują one choroby?
– Jaki materiał mikroskopowy należy badać, by stwierdzić obecność danego pasożyta?
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują zasady przygotowania mikroskopowego preparatu parazytologicznego, wykorzystując wyszukane materiały. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje lub koryguje błędy, odpowiada na pytania uczniów.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna I”). Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację przywry krwi (Schistosoma haematobium), zwracając uwagę na kształt tego organizmu. Następnie wykonują polecenie nr 2: „Wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek przywry krwi (Schistosoma haematobium). Zwróć uwagę na kształt ciała tego pasożyta. Zapisz powiększenie, z którego dokonano obserwacji. Zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu”. Wybrane osoby przedstawiają rysunki na forum klasy.
Praca z drugim multimedium („Symulacja interaktywna II”). Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację tasiemca bąblowcowego (Echinococcus granulosus). Następnie wykonują polecenie nr 1, w którym mają za zadanie podpisać elementy budowy obserwowanego tasiemca. Wybrani uczniowie prezentują odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 1 z sekcji „Symulacja interaktywna I”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna I” m.in. na lekcjach: „Cykle rozwojowe płazińców pasożytniczych człowieka i zwierząt”, „Przystosowania tasiemców i przywr do pasożytnictwa”.