Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Jakie elementy powinna zawierać dobra mowa pogrzebowa?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna cechy gatunkowe i językowe mowy pogrzebowej;
przeanalizuje środki retoryczne służące wyrażaniu pochwały;
wykorzysta środki retoryczne do formułowania pochwały i odpowiedzi na nią.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zaznajomienie ze pojęciem epitafium (co oznacza, kiedy ukształtowała się ta forma, jakie są jej wyznaczniki, przykłady).
Faza wprowadzająca:
Uczniowie na dużym arkuszu papieru przygotowują mapę myśli związaną z pojęciem epitafium. Po zakończonej pracy mapa zostaje powieszona w widocznym miejscu w klasie i chętna osoba dokonuje prezentacji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Następnie uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Chętna osoba przedstawia krótko informacje, które zapamiętała z przeczytanych materiałów.
Nauczyciel prosi, by uczniowie w parach zapoznali się z filmem, a następnie wykonali polecenie 1 zamieszczone w tej sekcji. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie wyjaśniają, z czego wynikała przesada w polskich mowach pogrzebowych w XVII i XVIII wieku i czy współcześnie zasada przepychu w ramach tego gatunku nadal obowiązuje. Następnie, również w parach, omawiają, czym jest makaronizowanie i jakie spełnia funkcje w mowach pogrzebowych.
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Każdy zespół wykonuje ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Przedstawiciel zespołu przedstawia rozwiązania po upływie określonego czasu.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie mapy myśli.
Na środku znajduje się koło z napisem: Elementy mowy pogrzebowej.
Wokół tego koła umieszczamy dziewięć innych kół, na których będą wpisane:
- Cel, przyczyna wygłoszenia mowy,
- Czas wygłaszania mowy,
- Rodzaj narracji,
- Opis przyczyn zgromadzenia,
- Wyrażenie uczuć mówcy,
- Wyrażenie uczuć zgromadzenia,
- Charakterystyka zmarłego,
- Dziedzictwo zmarłego,
- Pouczenie moralne żałobników.
Z każdym z kół zawierających nazwę danego gatunku związane są kolejne koła, a w nich uczniowie wpisują konkretne elementy mowy pogrzebowej, która mogłaby zostać wygłoszona do zmarłej osoby (uczestnicy zajęć mogą wybrać jakąś postać literacką).
Praca domowa:
Zapoznaj się z wierszem Leopolda Staffa Epitafium.
https://literat.ug.edu.pl/staff/032.htm
Dokonaj analizy i interpretacji utworu.
Materiały pomocnicze:
https://culture.pl/pl/dzielo/epitafium‑johanna‑hessa
https://www.wilanow‑palac.pl/epitafium_jana_z_ujazdu.html
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.