Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak zapisujemy przemiany jądrowe?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
4) oblicza zmianę masy promieniotwórczego nuklidu w określonym czasie, znając jego okres półtrwania; pisze równania naturalnych przemian promieniotwórczych (alfa, beta¯) oraz sztucznych reakcji jądrowych
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
pisze równanie reakcji prostej przemiany jądrowej;
wyjaśnia terminy: reakcja jądrowa, cząstka bombardująca, produkt przemiany, cząstka wybita z jądra;
stosuje symbole cząstek w pełnym i uproszczonym zapisie przemiany jądrowej;
decyduje, które jądra podlegają przemianom jądrowym;
proponuje skrócony i pełny zapis przemiany jądrowej.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
kula śniegowa;
dyskusja dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: czy można wywołać reakcje fuzji na Ziemi? Jak zapisać równania takich przemian jądrowych?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wstępnej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia reakcja jądrowa.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują tekst źródłowy w e‑materiale celem wyjaśnienia różnicy pomiędzy reakcja jądrową a reakcja chemiczną, a następnie, korzystając z fiszek zawartych w e‑materiale i pracując w parach, dokonują przeglądu i analizy przemian jądrowych. Nauczyciel wspiera uczniów, upewnia się czy wszystko jest zrozumiałe, a ewentualnie niezrozumiałe kwestie wyjaśnia na bieżąco.
Praca metodą kuli śniegowej. Nauczyciel informuje uczniów, że będą poszukiwać odpowiedzi na pytanie: Jak w zapisie uproszczonym przemiany jądrowej uwzględnić wszystkie jądra i cząstki?
Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Najpierw indywidualnie uczniowie opracują odpowiedź na zadane pytanie na podanych karteczkach. Następnie łączą się w pary, porównują swoje propozycje rozwiązań, dyskutują i podejmują decyzję o wyborze jednej trafnej odpowiedzi. Potem dobierają się w czwórki i konfrontują swoje propozycje, dokonując ostatecznego wyboru jednej możliwej odpowiedzi. W dalszej części uczniowie połączą się w jeszcze liczniejsze grupy, aż wobec postawionego problemu wypowie się cała klasa.
Wszystkie inne propozycje uczniowie zapisują na tablicy celem weryfikacji, czy propozycje są realne i poprawne. Nauczyciel ewentualnie uzupełnia odpowiednie zapisy.
Nauczyciel poleca uczniom samodzielną pracę z medium bazowym - analiza grafiki interaktywnej. Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia załączone do medium. Następnie uczniowie przechodzą do ćwiczeń w zestawie ćwiczeń w e‑materiale.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium:
Jaka jest różnica między reakcją chemiczną a reakcją jądrową?
Co to jest akcelerator?
O czym mówią w reakcjach chemicznych tzw. reguły wyboru?
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:
Dziś nauczyłem/nauczyłam się...
Zrozumiałem/zrozumiałam, że...
Zaskoczyło mnie...
Łatwe było dla mnie...
Trudne było dla mnie...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie ćwiczeń w zestawie ćwiczeń w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas rozwiązywania ćwiczeń zadanych w ramach pracy domowej.
Materiały pomocnicze:
kolorowe pisaki;
sklerotki.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jaka jest różnica między reakcją chemiczną a reakcją jądrową?
Co to jest akcelerator?
O czym mówią w reakcjach chemicznych tzw. reguły wyboru?