Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak zapisujemy przemiany jądrowe?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:

4) oblicza zmianę masy promieniotwórczego nuklidu w określonym czasie, znając jego okres półtrwania; pisze równania naturalnych przemian promieniotwórczych (alfa, beta¯) oraz sztucznych reakcji jądrowych

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • pisze równanie reakcji prostej przemiany jądrowej;

  • wyjaśnia terminy: reakcja jądrowa, cząstka bombardująca, produkt przemiany, cząstka wybita z jądra;

  • stosuje symbole cząstek w pełnym i uproszczonym zapisie przemiany jądrowej;

  • decyduje, które jądra podlegają przemianom jądrowym;

  • proponuje skrócony i pełny zapis przemiany jądrowej.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza materiału źródłowego;

  • kula śniegowa;

  • dyskusja dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: czy można wywołać reakcje fuzji na Ziemi? Jak zapisać równania takich przemian jądrowych?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wstępnej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia reakcja jądrowa.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie analizują tekst źródłowy w e‑materiale celem wyjaśnienia różnicy pomiędzy reakcja jądrową a reakcja chemiczną, a następnie, korzystając z fiszek zawartych w e‑materiale i pracując w parach, dokonują przeglądu i analizy przemian jądrowych. Nauczyciel wspiera uczniów, upewnia się czy wszystko jest zrozumiałe, a ewentualnie niezrozumiałe kwestie wyjaśnia na bieżąco.

  2. Praca metodą kuli śniegowej. Nauczyciel informuje uczniów, że będą poszukiwać odpowiedzi na pytanie: Jak w zapisie uproszczonym przemiany jądrowej uwzględnić wszystkie jądra i cząstki?

  • Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Najpierw indywidualnie uczniowie opracują odpowiedź na zadane pytanie na podanych karteczkach. Następnie łączą się w pary, porównują swoje propozycje rozwiązań, dyskutują i podejmują decyzję o wyborze jednej trafnej odpowiedzi. Potem dobierają się w czwórki i konfrontują swoje propozycje, dokonując ostatecznego wyboru jednej możliwej odpowiedzi. W dalszej części uczniowie połączą się w jeszcze liczniejsze grupy, aż wobec postawionego problemu wypowie się cała klasa.

  • Wszystkie inne propozycje uczniowie zapisują na tablicy celem weryfikacji, czy propozycje są realne i poprawne. Nauczyciel ewentualnie uzupełnia odpowiednie zapisy.

  1. Nauczyciel poleca uczniom samodzielną pracę z medium bazowym - analiza grafiki interaktywnej. Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia załączone do medium. Następnie uczniowie przechodzą do ćwiczeń w zestawie ćwiczeń w e‑materiale.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium:

  • Jaka jest różnica między reakcją chemiczną a reakcją jądrową?

  • Co to jest akcelerator?

  • O czym mówią w reakcjach chemicznych tzw. reguły wyboru?

  1. Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:

  • Dziś nauczyłem/nauczyłam się...

  • Zrozumiałem/zrozumiałam, że...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudne było dla mnie...

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie ćwiczeń w zestawie ćwiczeń w e‑materiale.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas rozwiązywania ćwiczeń zadanych w ramach pracy domowej.

Materiały pomocnicze:

  • kolorowe pisaki;

  • sklerotki.

Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jaka jest różnica między reakcją chemiczną a reakcją jądrową?

  • Co to jest akcelerator?

  • O czym mówią w reakcjach chemicznych tzw. reguły wyboru?