Dla nauczyciela
Autor: Sebastian Guz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Współczynnik kierunkowy prostej i równanie kierunkowe prostej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Odróżnisz równanie kierunkowe prostej od innego.
Wskażesz współczynniki równania kierunkowego.
Podasz równanie kierunkowe narysowanej prostej.
Wyznaczysz współczynniki równania kierunkowego narysowanej prostej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
rozmowa nauczająca w oparciu o treści zawarte w sekcji „Infografika” i ćwiczenia interaktywne;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu w temacie: „Współczynnik kierunkowy prostej i równanie kierunkowe prostej”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie analizują treść polecenia numer 1 „Podaj równania kierunkowe narysowanych prostych.” oraz materiał z sekcji „Infografika”. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości, które pojawiły się po zapoznaniu się z materiałem.
Uczniowie wykonują pierwsze dwa ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
W kolejnym kroku uczniowie realizują w parach ćwiczenia 3‑5, po ich wykonaniu porównują otrzymane wyniki z inną parą.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia numer 6, 7 i 8 po wykonaniu każdego z nich następuje omówienie rozwiązania przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne przygotowując uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Współczynnik kierunkowy funkcji liniowejWspółczynnik kierunkowy funkcji liniowej
Współczynnik kierunkowy prostej, do której należą dwa różne punktyWspółczynnik kierunkowy prostej, do której należą dwa różne punkty
Prosta y=axProsta y=ax
Współczynnik kierunkowy prostej zapisanej w postaci ogólnejWspółczynnik kierunkowy prostej zapisanej w postaci ogólnej
Równanie prostej o danym współczynniku kierunkowym, do której należy dany punktRównanie prostej o danym współczynniku kierunkowym, do której należy dany punkt
Równanie prostej w postaci ogólnej oraz w postaci kierunkowejRównanie prostej w postaci ogólnej oraz w postaci kierunkowej
Wskazówki metodyczne:
Medium w sekcji „Infografika” można potraktować jako zadania domowe dotyczące analizy problemu w temacie „Współczynnik kierunkowy prostej i równanie kierunkowe prostej”.