Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Ślady filozofii Sørena Kierkegaarda w opowiadaniu Młyn nad Utratą Jarosława Iwaszkiewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje religijność typu A i B w myśli S. Kierkegaarda;
analizuje tekst opowiadania Młyn nad Utratą z wykorzystaniem wiedzy o filozofii S. Kierkegaarda;
poszukuje odpowiedzi na pytania egzystencjalne sformułowane przez J. Iwaszkiewicza w opowiadaniu Młyn nad Utratą.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z treścią opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza Młyn nad Utratą.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Jaki jest twój stosunek do autorstwa dzieł filozoficznych? Czy w trakcie czytania danej pozycji masz wrażenie, że z tekst tekstu przemawia do ciebie autor? Jak często zdarza ci się zwrócić uwagę na to, kto odpowiada za przekład z języka, w którym dzieło zostało napisane?
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i, jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania.
Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: W jaki sposób zagadnienie konfliktu Abrahama znajduje swoje odzwierciedlenie w tekście Młyna? Uczniowie podają propozycje odpowiedzi. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi na tablicy.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Odczytanie poleceń do multimedium:
– Zapoznaj się z multimedium i zastanów się, dlaczego Kierkegaard chce utrudniać stawanie się chrześcijaninem? Na czym polega męczeństwo wiary?
– Jak rozumiesz przekonanie Kierkegaarda, że poznawanie chrześcijaństwa jest sprzeczne z jego istotą? Czy zgadzasz się z takim stanowiskiem?
Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 5 i 6, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenie nr 7.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Dokonaj charakterystyki Desmonda Kinga. Zastanów się, jaka jest jego rola w opowiadaniu, następnie na podstawie charakterystyki i odpowiedzi z ćwiczeń nr 6 i 7 rozstrzygnij, czy świętość jest w ogóle możliwa.
Materiały pomocnicze:
J. Iwaszkiewicz, Młyn nad Utratą, [w:] tegoż, Jarosław Iwaszkiewicz, opowiadania 1918 – 1953, Warszawa 1954.
Henel Ł., Lekcja filozofii. Od Sokratesa do Heideggera..., Kraków 2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.