1
Pokaż ćwiczenia:
R66UFvJHKdTiw11
Ćwiczenie 1
Jakie są według Kierkegaarda podstawowe ograniczenia religijności B? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to postać wiary, która zmusza do odrzucenia rozumu., 2. By człowiek mógł osiągnąć religijność B, musi najpierw praktykować religijność A., 3. Człowiek nie jest w stanie zrozumieć istoty Boga., 4. Człowiek nie jest w stanie oderwać się od skończoności, co wywołuje w nim lęk., 5. Człowiek jest w stanie osiągnąć religijność B niezależnie od religijności A., 6. Religijność B umożliwia zrozumienie istoty Boga i jest dostępna wyłącznie wybranym chrześcijanom., 7. Człowiek posiada własny rozum, dzięki któremu może analizować dostępne mu prawdy wiary i pogłębiać swoją relację z Bogiem.
11
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, dlaczego – według Kierkegaarda – człowiek powinien najpierw osiągnać religijność A, zanim osiągnie religijność B.

RDQmdq3wLn8EA
(Uzupełnij).
RdpE7aTlYHQJI1
Ćwiczenie 3
Oceń prawdziwość twierdzeń. Kim jest, według Kierkegaarda, „tandetny chrześcijanin”? Zaznacz, które twierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Aktywnie uczestniczy w obrzędach religijnych, ale jest to postawa wymuszona. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stara się za wszelką cenę żyć zgodnie z wolą Boga. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nie akceptuje życia wiecznego jako sytuacji paradoksalnej, absurdalnej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cechuje się brakiem wysiłku i biernością wobec Boga. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przygotowuje się do chrześcijaństwa poprzez zagłębienie się w egzystencję. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Rpee385Afyjkw1
Ćwiczenie 4
Ułóż etapy dochodzenia do religijności B od najwcześniejszego do najpóźniejszego. Elementy do uszeregowania: 1. Doświadczenie egzystencjalnego patosu, który prowadzi do uduchowienia., 2. Całkowite odrzucenie rozumu i umiejscowienie na pierwszym miejscu tego, co absurdalne., 3. Ustalenie osobistego stosunku do życia wiecznego., 4. Doświadczenie patosu absurdu., 5. Posiadanie religijności A., 6. Posiadanie religijności B.
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentami Młyna nad Utratą i oceń poprawność stwierdzeń dotyczących wiary Julka Zdanowskiego.

1
Jarosław Iwaszkiewicz Młyn nad Utratą

Za temat wybrał sobie pracę „Święty Tomasz z Akwinu a święty Franciszek z Asyżu” — i postanowił przeciwstawić cały przepych nauk Tomasza ubóstwu nauk Franciszka, ująć w jedną całość naukę chrześcijańską i katolicką, łączącą się w jedno pomiędzy tymi dwoma biegunami. Religijność Julka w ostatnich czasach znalazła sobie w jego duszy nurt spokojny, głęboki i bardzo już pewny. Nie nawiedzały go, jak przed kilku jeszcze laty, żadne paroksyzmy strachu ani tragicznych zwątpień. W momentach, kiedy znowu musiał decydować o sobie, o drodze swej — z łatwością podnosił się myślą z prochu, w którym żył, ku Temu, który istniał ponad nim. Nazywał to „wewnętrznym wyprostowaniem się” i mawiał: należy tylko wyprostować się dostatecznie, a głowa nasza zanurzy się w tym ożywczym i zbawczym prądzie wieczności. Karol, z którym czasami o tych sprawach rozmawiali, powiadał, że Julek ma Pana Boga na każde zawołanie. I aczkolwiek był to żart, odpowiadał on tej prawdzie radosnej, jaka w duszy Julka żyła.

[…]

Julek, zapominając o swoich własnych zrywach i upadkach, traktował te przyjacielskie problematy z pewnym lekceważeniem, właściwym osobom, które posiadły pewność i znajdują się raz na zawsze w bezpiecznej przystani. Julek nie mógł się powstrzymywać, uważając to za dowód wiary — od okazania Karolowi wyższości swojej pozycji religijnej i wszystkie wątpliwości przyjaciela zbywał machnięciem ręki. Bo też to były wątpliwości! — obok zagadnień czysto religijnych, obok przeżyć mistycznych Karol stawiał jakieś uczucia wyraźnie erotyczne, miłosierny swój uczynek względem Desmonda porównywał do czynów świętego Franciszka z Asyżu i niejasne pojęcia o świętym Tomaszu uzupełniał malowidłami platońskiego idealizmu i anielskimi drabinami płomiennymi neoplatończyków.

[…]

Do tego kościoła i do tego księdza przyzwyczaił się już Julek, aczkolwiek spowiednikowi swojemu mógł stawiać większe wymagania. Swój francuski katolicyzm cenił Julek bardzo wysoko i zdobyty pogląd na świat uważał słusznie za wielki skarb, trudno mu więc było obnażać się przed maluczkim i prostym księdzem. Jednak uważał to za akt pokory, na który należało mu się zdobyć. Spowiedzi u księdza Górskiego odbywał jako upokorzenia należne jego dumnemu duchowi, jako ćwiczenia specjalne, odświeżające jego samotną religijność.
Karol trochę się podśmiewał z tych obrządków. Julek przez dwa dni przed taką pokutą chodził skrzywiony i niechętny, wieczorami zamykał się w swoim pokoju i w ogóle, zdaniem Karola, miał minę taką, jak gdyby miał zażyć olej rycynowy. Ale po powrocie z kościoła twarz Julka odmieniała się, czupryna sterczała do góry, jako znak pewnej wyższości nad otoczeniem. Jednym słowem, Julek wracał do normy i z lekkim uśmiechem człowieka wtajemniczonego traktował różnorodne i skomplikowane zagadnienia Karola, jak i bezdomną bezradność Desmonda.

fil6 Źródło: Jarosław Iwaszkiewicz, Młyn nad Utratą, [w:] tegoż, Opowiadania 1918–1953, Warszawa 1954.
R174URpiE9vFQ
Zaznacz, które twierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Wiara Julka była zawsze tak samo głęboka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Julek doświadczył w swoim życiu strachu i tragicznych zwątpień. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Julek wyrwał się z tragizmu egzystencji, ponieważ odkrył w sobie pewność co do istnienia Boga. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W momentach zwątpienia polegał na naukach księdza Górskiego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Uważał, że wiara każdemu należy się tak samo, jak jemu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Posiadanie Boga na wyłączność uważał za najszczerszą prawdę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wątpliwości swoich przyjaciół i pozycję miejscowego księdza traktował lekceważąco. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Obrzędy religijne były pewnego rodzaju spektaklem, w trakcie którego musiał przed Bogiem i samym sobą odegrać rolę głęboko wierzącego chrześcijanina. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 6

Zastanów się i odpowiedz na pytanie: reprezentantem której religijności jest Julek? Uzasadnij swoje zdanie.

R10FjR3fwhx5l
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zastanów się i opisz, który typ religijności reprezentował Karol Hopfer.

RqnU1HX9mmGFg
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Dokonaj charakterystyki Desmonda Kinga. Zastanów się, jaka jest jego rola w opowiadaniu, następnie na podstawie charakterystyki i odpowiedzi z ćwiczeń nr 6 i 7 rozstrzygnij, czy świętość jest w ogóle możliwa.

Rs4t2O1mbmfIz
(Uzupełnij).