Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Służba cywilna w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
6) przedstawia kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia podstawowe działy administracji rządowej i zadania wojewody; wyjaśnia rolę prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia procedury powoływania i odwoływania rządu, używając określeń: wotum zaufania, konstruktywne wotum nieufności, wotum nieufności wobec ministra, dymisja (w tym w wyniku skrócenia kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej).
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
13) przedstawia zadania służby cywilnej i jej rolę w państwie demokratycznym oraz zasady postępowania urzędnika służby cywilnej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie służba cywilna;
wskazuje, komu podlega służba cywilna w Polsce;
przedstawia zadania służby cywilnej w Polsce;
dokonuje analizy struktury służby cywilnej w Polsce;
wskazuje jej rolę w państwie demokratycznym;
omawia zasady postępowania urzędnika służby cywilnej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
rozmowa nauczająca;
dyskusja;
praca z ilustracją interaktywną;
analiza źródeł.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Krótkie wprowadzenie na temat służby cywilnej w Polsce i jej roli.
Faza realizacyjna
1. Rozmowa nauczająca – nauczyciel przedstawia podstawy prawne funkcjonowania służby cywilnej w Polsce. Wskazuje, kto się zalicza do służby cywilnej. Klasa samodzielnie redaguje notatkę z lekcji.
2. Zadania służby cywilnej – klasowa burza mózgów – po analizie źródeł: ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, art. 1. i 76. Wnioski uczniów na temat zadań służby cywilnej w Polsce są zapisywane na tablicy jako część notatki z lekcji.
3. Korpus służby cywilnej – rozmowa nauczająca, w trakcie której nauczyciel wprowadza pojęcie korpus służby cywilnej. Wyjaśnienie uczniom, na czym polega mianowanie w służbie cywilnej. Analiza schematu organizacyjnego służby cywilnej w Polsce, wprowadzenie pojęć: zwierzchnik służby cywilnej oraz szef służby cywilnej.
4. Analiza przez klasę art. 4. ustawy o służbie cywilnej w Polsce pod kątem tego, kto może zostać w niej zatrudniony. Dyskusja klasowa o wymaganiach stawianych członkom korpusu służby cywilnej oraz ich odpowiedzialności za wykonywane zadania.
5. Analiza zadań szefa służby cywilnej w Polsce oraz Rady Służby Publicznej przez zespół klasowy. Wyciągnięcie wniosków do notatki z lekcji.
6. Praca z modułem „Schemat” poświęconym zasadom etyki służby cywilnej. Analiza przez zespół klasowy zapisów zarządzenia oraz przykładów.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie informacji na temat służby cywilnej w Polsce, wykonanie ćwiczeń do ilustracji interaktywnej oraz uzupełnienie przez zespół klasowy notatki z lekcji.
2. Wykonanie ćwiczeń 1–5 z modułu „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uzupełnienie pozostałych ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Drobny, Marcin Mazuryk, Piotr Zuzankiewicz, ABC służby cywilnej, Warszawa 2010.
Serwis Służby Cywilnej, gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Ilustrację interaktywną można wykorzystać do lekcji powtórzeniowej lub sprawdzianu.