Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Służba cywilna w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

6) przedstawia kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia podstawowe działy administracji rządowej i zadania wojewody; wyjaśnia rolę prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia procedury powoływania i odwoływania rządu, używając określeń: wotum zaufania, konstruktywne wotum nieufności, wotum nieufności wobec ministra, dymisja (w tym w wyniku skrócenia kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej).

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

13) przedstawia zadania służby cywilnej i jej rolę w państwie demokratycznym oraz zasady postępowania urzędnika służby cywilnej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie służba cywilna;

  • wskazuje, komu podlega służba cywilna w Polsce;

  • przedstawia zadania służby cywilnej w Polsce;

  • dokonuje analizy struktury służby cywilnej w Polsce;

  • wskazuje jej rolę w państwie demokratycznym;

  • omawia zasady postępowania urzędnika służby cywilnej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca;

  • dyskusja;

  • praca z ilustracją interaktywną;

  • analiza źródeł.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Krótkie wprowadzenie na temat służby cywilnej w Polsce i jej roli.

Faza realizacyjna

1. Rozmowa nauczająca – nauczyciel przedstawia podstawy prawne funkcjonowania służby cywilnej w Polsce. Wskazuje, kto się zalicza do służby cywilnej. Klasa samodzielnie redaguje notatkę z lekcji.

2. Zadania służby cywilnej – klasowa burza mózgów – po analizie źródeł: ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, art. 1. i 76. Wnioski uczniów na temat zadań służby cywilnej w Polsce są zapisywane na tablicy jako część notatki z lekcji.

3. Korpus służby cywilnej – rozmowa nauczająca, w trakcie której nauczyciel wprowadza pojęcie korpus służby cywilnej. Wyjaśnienie uczniom, na czym polega mianowanie w służbie cywilnej. Analiza schematu organizacyjnego służby cywilnej w Polsce, wprowadzenie pojęć: zwierzchnik służby cywilnej oraz szef służby cywilnej.

4. Analiza przez klasę art. 4. ustawy o służbie cywilnej w Polsce pod kątem tego, kto może zostać w niej zatrudniony. Dyskusja klasowa o wymaganiach stawianych członkom korpusu służby cywilnej oraz ich odpowiedzialności za wykonywane zadania.

5. Analiza zadań szefa służby cywilnej w Polsce oraz Rady Służby Publicznej przez zespół klasowy. Wyciągnięcie wniosków do notatki z lekcji.

6. Praca z modułem „Schemat” poświęconym zasadom etyki służby cywilnej. Analiza przez zespół klasowy zapisów zarządzenia oraz przykładów.

Faza podsumowująca

1. Podsumowanie informacji na temat służby cywilnej w Polsce, wykonanie ćwiczeń do ilustracji interaktywnej oraz uzupełnienie przez zespół klasowy notatki z lekcji.

2. Wykonanie ćwiczeń 1–5 z modułu „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uzupełnienie pozostałych ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wojciech Drobny, Marcin Mazuryk, Piotr Zuzankiewicz, ABC służby cywilnej, Warszawa 2010.

Serwis Służby Cywilnej, gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Ilustrację interaktywną można wykorzystać do lekcji powtórzeniowej lub sprawdzianu.