Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Co to jest jonizacja? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended learning |
Metody nauczania: | wykład, dyskusja, rozwiązywanie zadań |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | tablica, komputer, projektor |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przypomina określenie „promieniowania jonizującego”, które pada przy omawianiu zjawisk promieniotwórczych. Zachęca uczniów do wspólnego omówienia zjawiska jonizacji. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel pokrótce omawia powłokowy model atomu, a następnie, przez dyskusję z uczniami, przechodzi do koncepcji jonizacji, np. w opisany poniżej sposób. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie liczby protonów w jądrze i elektronów. Czy neutrony mają ładunek? Jaki jest wypadkowy ładunek atomu? Czy możliwe jest, bez udziału dużego nakładu energii, wyrwanie ładunku (protonu) z jądra? A może oderwanie elektronu jest łatwiejsze? Uczniowie wspólnie z nauczycielem oglądają film samouczek, a następnie (w grupach) wykonują polecenia powiązane z filmem. Nauczyciel udziela niezbędnych wyjaśnień. W zależności od ilości pozostałego czasu, nauczyciel wybiera dwa, trzy lub cztery zadania o różnym stopniu trudności z dołączonych do e‑materiału, które uczniowie rozwiązują w grupach. | |
Faza podsumowująca: | |
Czas na wyjaśnienie dodatkowych pytań i wątpliwości zgłaszanych przez uczniów. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi ich o przygotowanie prezentacji/plakatów omawiających pozytywne i negatywne zjawiska, w których pojawia się pojęcie jonizacji. Pozytywne – np. wykorzystanie zjonizowanego gazu w neonach, leczenie chorób nowotworowych, baterie litowo‑jonowe; negatywne – uszkodzenia tkanek ciała lub materiałów konstrukcyjnych pod wpływem bombardowania promieniowaniem jonizującym o dużym natężeniu. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Samouczek można wykorzystać także do pracy w strategii flipped classroom – zlecić go do samodzielnej analizy uczniom. |