Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Wiosna Ludów w monarchii Habsburgów. Rewolucja w Wiedniu i powstanie węgierskie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XXX. Europa i świat po kongresie wiedeńskim. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) charakteryzuje przebieg Wiosny Ludów w Europie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia przebieg Wiosny Ludów w Wiedniu;

  • charakteryzuje wydarzenia lat 1848–1949 na Węgrzech oraz przebieg powstania węgierskiego;

  • przedstawia przebieg Wiosny Ludów na pozostałych ziemiach podlegających austriackim Habsburgom: we Włoszech, Czechach i Galicji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wiosna Ludów w monarchii Habsburgów. Rewolucja w Wiedniu i powstanie węgierskie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Wybrani uczniowie (albo ochotnicy) przygotowują prezentacje – jedna osoba (lub zespół liczący maks. 3 osoby) skupia się na wydarzeniach w Wiedniu, druga – na powstaniu węgierskim, trzecia – na wydarzeniach na pozostałych terenach monarchii habsburskiej. Uczniowie mogą korzystać podczas przygotowywania swoich prac z filmów znajdujących się w sekcji „Film + Sprawdź się”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy tematu i cele lekcji i przybliża je uczniom.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? (W ten sposób następuje określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu).

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Prosi wybrane osoby (lub ochotników z danych zespołów) o zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko o niej dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i je uzupełniać.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Audiobook”). Nauczyciel odtwarza nagrania związane z powstaniem węgierskim podczas Wiosny Ludów. Następnie prosi, aby uczniowie, pracując w parach, wykonali polecenie 2: „Na podstawie poniższego tekstu źródłowego opisującego postanowienia austriackiej konstytucji z 1849 r. wykaż, że jej ogłoszenie wpłynęło na decyzję proklamowania deklaracji niepodległości Węgier. Uzasadnij odpowiedź, odwołując się przynajmniej do dwóch aspektów obu tekstów”. Uczniowie dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane pary omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.

  3. Uczniowie, nadal pracując w dwuosobowych zespołach, analizują mapę dołączoną do polecenia 3 i wykonują to polecenie.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dobierają się w pary i dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Wiosna Ludów w monarchii Habsburgów. Rewolucja w Wiedniu i powstanie węgierskie”. Nauczyciel prosi jedną osobę o podsumowanie na forum klasy.

  2. Na zakończenie nauczyciel ocenia pracę osób lub zespołów przygotowujących prezentacje.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

  2. (Dla uczniów chętnych) Obejrzyj oba filmy i wykonaj dołączone do nich polecenia.

Materiały pomocnicze:

M. Żywczyński, Historia powszechna 1789–1870, Warszawa 2001.

O. Balzer, Historya ustroju Austryi w zarysie, Lwów 1899.

Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.