Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Rodzaje mikroskopów używanych w badaniach biologicznych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz sposoby działania mikroskopów: świetlnego, fluorescencyjnego oraz elektronowego.
Wskażesz różnice między transmisyjnym a skaningowym mikroskopem elektronowym.
Określisz, jakiego typu materiał biologiczny może być obserwowany w mikroskopach: optycznym, fluorescencyjnym i elektronowym.
Porównasz wady i zalety poszczególnych rodzajów mikroskopów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
prezentacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, których zadaniem będzie przygotowanie prezentacji z wykorzystaniem wyszukanych informacji i materiałów (artykuły, zdjęcia, rysunki, filmy) na następujące tematy:
– grupa I – W jaki sposób działa mikroskop świetlny (optyczny)? Jakie są wady i zalety mikroskopu świetlnego? Jakiego typu materiał biologiczny może być obserwowany w mikroskopach świetlnych?
– grupa II – W jaki sposób działa mikroskop fluorescencyjny? Jakie są wady i zalety mikroskopu fluorescencyjnego? Jakiego typu materiał biologiczny może być obserwowany w mikroskopach fluorescencyjnych?
– grupa III – W jaki sposób działa mikroskop elektronowy? Jakie są wady i zalety mikroskopu elektronowego? Jakiego typu materiał biologiczny może być obserwowany w mikroskopach elektronowych?
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi o przygotowanie w parach pytań związanych z tematem. W razie problemów z ich sformułowaniem nauczyciel zadaje uczniom pytania: „Czego chcecie się dowiedzieć?”, „Co was interesuje w związku z tematem lekcji?”.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji i omówienia przez grupy materiałów przygotowanych w domu. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, rozwiązali polecenie nr 1 (w którym mają za zadanie porównać budowę mikroskopów elektronowych: transmisyjnego i skaningowego) oraz polecenie nr 2 (w którym mają za zadanie określić, którego z czterech przedstawionych rodzajów mikroskopów można użyć, aby zaobserwować: DNA, krwinki czerwone, wirusa ospy wietrznej, trójwymiarowy obraz ziarna pyłku bzu czarnego). Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.
Wybrane zespoły przedstawiają swoje rozwiązania na forum klasy. Nauczyciel w razie potrzeby poprawia błędy lub dopowiada istotne informacje.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie określić, z jakiego rodzaju mikroskopu pochodzą przedstawione obrazy) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 5 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Uczniowie odpowiadają na pytania sformułowane we wstępnej fazie lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 4 oraz 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Nauczyciel może wykorzystać grafikę interaktywną do podsumowania lekcji.