Dla nauczyciela
Autor: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Okrąg wpisany i opisany na trójkącie prostokątnym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria
5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje pojęcie trójkąta opisanego na okręgu;
stosuje pojęcie trójkąta wpisanego w okrąg;
stosuje twierdzenie o kącie wpisanym i środkowym opartych na tym samym łuku;
przeprowadza dowody geometryczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prezentuje przygotowany wcześniej rysunek okręgu i prosi o narysowanie dowolnego trójkąta prostokątnego wpisanego w ten okrąg. Następnie formułuje problem określenia zbioru wartości iloczynu długości przyprostokątnych. Uczniowie rysują różne trójkąty wpisane w dany okrąg i zastanawiają się nad rozwiązaniem problemu. Następnie formułują i zapisują w notatnikach rozwiązanie problemu.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie twierdzenia o kątach wpisanym i środkowym opartych na tym samym łuku. Następnie uczniowie przeprowadzają dowód twierdzenia, że każdy trójkąt, którego bokiem jest średnica okręgu, jest prostokątny – wybrany uczeń zapisuje szkic dowodu na tablicy.
Uczniowie formułują twierdzenie o długości promienia okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym.
Nauczyciel prosi o uruchomienie symulacji interaktywnej i rozwiązanie przedstawionych tam problemów.
Następnie nauczyciel prosi o przypomnienie twierdzenia o odcinkach stycznych i prezentuje przygotowany wcześniej rysunek trójkąta z zaznaczonymi punktami styczności okręgu wpisanego i długościami odpowiednich odcinków stycznych. Prosi o zapisanie równości między odcinkami stycznych i bokami trójkąta i formułuje problem dotyczący wyznaczenia długości promienia okręgu wpisanego, który to problem uczniowie rozwiązują w parach. Wybrany uczeń prezentuje rozwiązania na forum klasy.
Następnie nauczyciel podaje twierdzenie o sumie średnic i prosi uczniów o uzasadnienie tego twierdzenia.
Nauczyciel podaje problemy do rozwiązania. Uczniowie rozwiązują je w parach. Wybrany uczeń prezentuje rozwiązania na forum klasy.
Na koniec nauczyciel prezentuje zagadnienie relacji między promieniami okręgów opisanego i wpisanego w trójkąt prostokątny. Uczniowie, korzystając z obserwacji modelu w symulacji formułują rozwiązanie – wybrany uczeń zapisuje je na tablicy.
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne na czas (od ćwiczenia łatwiejszego do trudniejszych spośród: 2, 3, 5, 6 i 8). Grupa, która rozwiąże poprawnie ćwiczenia jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy, wątpliwości omawiane.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć: 1, 4 i 7.
Materiały pomocnicze:
Okrąg wpisany w trójkąt prostokątnyOkrąg wpisany w trójkąt prostokątny
Okrąg opisany na trójkącieOkrąg opisany na trójkącie
Wskazówki metodyczne:
Symulację interaktywną można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem. Można wykorzystać przy realizacji tematu o okręgach opisanych i wpisanych w dowolny trójkąt.