Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Koncepcja McŚwiata
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje najważniejsze wyznaczniki ponowoczesności,
wyjaśnia, czym jest globalizacja i jak wpływa na życie nowoczesnych społeczeństw,
analizuje teksty dotyczące globalizacji: odczytuje ich sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu,
redaguje tekst o charakterze argumentacyjnym w nawiązaniu do tekstu George’a Ritzera.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
pogadanka heurystyczna;
drzewo decyzyjne;
film.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi, by uczniowie obejrzeli przed lekcją dokumentalny film Super Size Me w reż. Morgana Spurlocka. Jest to zapis 30‑dniowego eksperymentu, któremu poddał się reżyser, a który polegał na tym, że przez miesiąc żywił się tylko posiłkami z popularnego fast foodu. Jeśli to możliwe (ze względu na ograniczenia czasowe) nauczyciel może zorganizować pokaz filmu w szkole.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Koncepcja McŚwiata”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz nagraniem z sekcji „Audiobook”.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji. Nauczyciel zadaje pytania: jakie są wasze wrażenia po obejrzeniu filmu Super Size Me? O jakich zagrożeniach jest w nim mowa? Czy te zagrożenia są realne, czy wydumane? Uczniowie odpowiadają swobodnie, a nauczyciel dba o to, by dyskusja była merytoryczna.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Wybrane przez nauczyciela osoby odczytują polecenia ćwiczeń od 1. do 3. oraz 5. z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie odpowiadają wspólnie, nauczyciel może dzięki temu zorientować się, czy zapoznali się z blokiem tekstowym e‑materiału.
Ćwiczenie 6 uczniowie rozwiązują, stosując metodę drzewa decyzyjnego, której zasady wyjaśnia im nauczyciel.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu lekcji nauczyciel zadaje pytanie z ćw. 8: Co różni poglądy człowieka, który ceni sobie życie jako byt, od tego, który uważa, że życie to posiadanie dóbr materialnych? Uczniowie gromadzą i przedstawiają argumenty, przygotowując się w ten sposób do napisania tekstu o charakterze argumentacyjnym.
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
George Ritzer, Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2004.
Wojciech Wróblewski, Konsumowanie życia, „Słupskie Studia Historyczne” 2009, nr 15.
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się
do lekcji powtórkowej.