Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Koncepcja McŚwiata

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
7) odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej, stosuje kryteria pozwalające odróżnić arcydzieło od kiczu.
II. Kształcenie językowe.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
7) stosuje zasady etyki wypowiedzi; wartościuje wypowiedzi językowe, stosując kryteria, np. prawda – fałsz, poprawność – niepoprawność;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
9) wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
11) korzysta z zasobów multimedialnych, np. z: bibliotek, słowników on‑line, wydawnictw e‑book, autorskich stron internetowych; dokonuje wyboru źródeł internetowych, uwzględniając kryterium poprawności rzeczowej oraz krytycznie ocenia ich zawartość;
13) zna pojęcie hipertekstu; rozpoznaje jego realizacje internetowe oraz pozainternetowe; określa ich funkcje w komunikacji, umiejętnie z nich korzysta w gromadzeniu informacji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wskazuje najważniejsze wyznaczniki ponowoczesności,

  • wyjaśnia, czym jest globalizacja i jak wpływa na życie nowoczesnych społeczeństw,

  • analizuje teksty dotyczące globalizacji: odczytuje ich sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu,

  • redaguje tekst o charakterze argumentacyjnym w nawiązaniu do tekstu George’a Ritzera.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • pogadanka heurystyczna;

  • drzewo decyzyjne;

  • film.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi, by uczniowie obejrzeli przed lekcją dokumentalny film Super Size Me w reż. Morgana Spurlocka. Jest to zapis 30‑dniowego eksperymentu, któremu poddał się reżyser, a który polegał na tym, że przez miesiąc żywił się tylko posiłkami z popularnego fast foodu. Jeśli to możliwe (ze względu na ograniczenia czasowe) nauczyciel może zorganizować pokaz filmu w szkole.

  2. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Koncepcja McŚwiata”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz nagraniem z sekcji „Audiobook”.

Faza wprowadzająca:

  1. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji. Nauczyciel zadaje pytania: jakie są wasze wrażenia po obejrzeniu filmu Super Size Me? O jakich zagrożeniach jest w nim mowa? Czy te zagrożenia są realne, czy wydumane? Uczniowie odpowiadają swobodnie, a nauczyciel dba o to, by dyskusja była merytoryczna.

  2. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Wybrane przez nauczyciela osoby odczytują polecenia ćwiczeń od 1. do 3. oraz 5. z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie odpowiadają wspólnie, nauczyciel może dzięki temu zorientować się, czy zapoznali się z blokiem tekstowym e‑materiału.

  2. Ćwiczenie 6 uczniowie rozwiązują, stosując metodę drzewa decyzyjnego, której zasady wyjaśnia im nauczyciel.

Faza podsumowująca:

  1. W podsumowaniu lekcji nauczyciel zadaje pytanie z ćw. 8: Co różni poglądy człowieka, który ceni sobie życie jako byt, od tego, który uważa, że życie to posiadanie dóbr materialnych? Uczniowie gromadzą i przedstawiają argumenty, przygotowując się w ten sposób do napisania tekstu o charakterze argumentacyjnym.

Praca domowa:

  1. Praca domowa z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

  • George Ritzer, Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2004.

  • Wojciech Wróblewski, Konsumowanie życia, „Słupskie Studia Historyczne” 2009, nr 15.

  • Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się
    do lekcji powtórkowej.