Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R183NjRlon9QT11
Ćwiczenie 1
Spośród podanych sformułowań wybierz te, które dotyczą kultury w stylu slow (życia w równowadze) i te odnoszące się do kultury McŚwiata. kultura w stylu slow Możliwe odpowiedzi: 1. sprawność, 2. przewidywalność, 3. racjonalizacja, 4. seryjność, 5. brak pośpiechu, 6. oryginalność, 7. przyspieszone tempo życia, 8. wolność wyboru, 9. naturalność, 10. widowiskowość, 11. autorstwo, 12. rękodzieło McŚwiat Możliwe odpowiedzi: 1. sprawność, 2. przewidywalność, 3. racjonalizacja, 4. seryjność, 5. brak pośpiechu, 6. oryginalność, 7. przyspieszone tempo życia, 8. wolność wyboru, 9. naturalność, 10. widowiskowość, 11. autorstwo, 12. rękodzieło
11
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, na czym w kulturze McŚwiata polega „globalna wspólnota”.

Rej4WIgSfikzv
(Uzupełnij).
R1Ciu3HKWl61q11
Ćwiczenie 3
Zaznacz poprawną odpowiedź – Prawda, jeśli jest ona zgodna z ustaleniami na temat kultury masowej, Fałsz – jeśli zawiera nieprawdziwe informacje.

Ktoś, kto uczestniczy w zachowaniach dyktowanych przez kulturę McŚwiata... Szuka towarów atrakcyjnych, pożądanych, widocznych na rynku. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stale uczestniczy i spełnia się w spektaklach kultury masowej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Poszukuje odpowiedzi na pytanie, kim jest pojedynczy człowiek. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bardziej ceni to, kim jest na tle innych osób, niż to, co posiada. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4

Łacińska sentencja de gustibus non est disputandum jest tłumaczona jako gust
nie podlega dyskusji
, o upodobaniach się nie dyskutuje, o sprawach smaku (gustów, upodobań) nie należy dyskutować.

W dyskusjach internetowych pojawiło się też zastrzeżenie: disputandum – dysputować, sprzeczać się; o gustach rozmawiamy (dyskutujemy) całe życie, natomiast głupotą jest sprzeczać się (dysputować), po czyjej stronie stoi racja. „Można, ba, powinno się rozmawiać o tym, kto jakiej muzyki słucha, ale nie należy się kłócić, czyj gust muzyczny jest lepszy”.

Ustosunkuj się do interpretacji łacińskiej sentencji, analizując wizerunki ludzi z McŚwiata i opinie internautów.

RaC0OSjLYngv2
(Uzupełnij).
RSbRPwDGnUdFh1
Ćwiczenie 5
Na podstawie cytowanych fragmentów tekstów popularnonaukowych połącz w pary cztery najważniejsze dyrektywy postępowania w McŚwiecie z ich krótkim omówieniem. przewidywalność Możliwe odpowiedzi: 1. nadzór i sukcesywne rozliczanie, 2. intensywna praca, 3. wszystko, co się robi, obliczone jest na zysk, 4. wykonanie zgodne z założeniami i planem realizacji efektywność Możliwe odpowiedzi: 1. nadzór i sukcesywne rozliczanie, 2. intensywna praca, 3. wszystko, co się robi, obliczone jest na zysk, 4. wykonanie zgodne z założeniami i planem realizacji wydajność Możliwe odpowiedzi: 1. nadzór i sukcesywne rozliczanie, 2. intensywna praca, 3. wszystko, co się robi, obliczone jest na zysk, 4. wykonanie zgodne z założeniami i planem realizacji kontrola Możliwe odpowiedzi: 1. nadzór i sukcesywne rozliczanie, 2. intensywna praca, 3. wszystko, co się robi, obliczone jest na zysk, 4. wykonanie zgodne z założeniami i planem realizacji
21
Ćwiczenie 6

W McŚwiecie pracownik wykonuje narzucone, rygorystycznie powtarzalne czynności. Czy takie założenie organizacji pracy sprzyja jej indywidualizacji i osobistemu rozwojowi pracownika? Podaj argumenty za i przeciw.

R1cP1atCYZHKE
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, w jakich przestrzeniach i sytuacjach konsumpcja przenika życie współczesnego człowieka i coraz bardziej go pochłania.

R1FvViVxFYqhU
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Co różni poglądy człowieka, który ceni sobie życie jako byt, od tego, który uważa, że życie to posiadanie dóbr materialnych? Napisz tekst argumentacyjny, w którym wyjaśnisz te różnice. Wykorzystaj przywołany fragment tekstu George’a Ritzera.

George Ritzer Magiczny świat konsumpcji

Tam, gdzie konsumujemy towary i usługi, zachodzą rewolucyjne zmiany, które mają głęboki wpływ nie tylko na charakter konsumpcji, lecz także na życie społeczne. Jedno z pojęć, jakich używam do opisania owych miejsc, to środek konsumpcji, gdyż umożliwiają one konsumowanie różnorodnych towarów i usług. Lecz jak zobaczymy, rola tych miejsc polega nie tylko na tym, że umożliwiają konsumowanie rzeczy; są one tak skonstruowane, by nas do konsumpcji zachęcić, a nawet przymusić.

Innym ważnym pojęciem przedstawionym w tej książce są świątynie (cathedrals) konsumpcji. Wskazuje ono na quasi‑religijny, „magiczny” charakter nowych miejsc. Stały się one celem „pielgrzymek”, które podejmujemy, abyśmy mogli praktykować naszą konsumencką religię.

Nowe środki konsumpcji ułatwiły nakłonienie nas, byśmy konsumowali daleko więcej niż kiedykolwiek wcześniej; zdążamy prostą drogą do hiperkonsumpcji. Zachęca się nas również do konsumowania w inny sposób niż dotychczas. Częściej na przykład konsumujemy sami, kupujemy wiele różnych towarów i usług w jednym miejscu, a także kupujemy wiele takich samych rzeczy i konsumujemy w wielu takich samych miejscach jak większość innych ludzi. A ponieważ nasze [amerykańskie] świątynie konsumpcji są eksportowane na cały świat, ludzie w wielu innych krajach konsumują równie aktywnie jak my i nabywają wiele takich samych towarów i usług.

Nowe środki konsumpcji odniosły w społeczeństwie taki sukces, że inne miejsca publiczne – boiska baseballowe, uniwersytety, szpitale, muzea, kościoły – zaczęły się wydawać staroświeckie, zbyt tradycyjne. W związku z tym kierujący owymi instytucjami starają się je pospiesznie upodobnić do świątyń konsumpcji. Na przykład uniwersytety coraz częściej mają „tematyczne” akademiki, bary szybkiej obsługi, sklepy z pamiątkami i sale z automatami do gry. Uczniów i rodziców coraz częściej się traktuje jak konsumentów, których trzeba przyciągnąć do uniwersytetu i „zaczarować”, by przy nim pozostali do końca studiów.

Również nowoczesne boiska baseballowe oferują dużo więcej niż tylko sam mecz. Czasem można odnieść wrażenie, że mecz to tylko oderwanie się na trochę od innych atrakcji, jakie są dostępne na terenach należących do stadionu: restauracji tematycznych, dziedzińców restauracyjnych, pływalni, hoteli, licznych skomputeryzowanych tablic wyników i wielu sklepów z pamiątkami. W takim otoczeniu częściej bywamy traktowani jak konsumenci niż kibice; z kolei my sami częściej uważamy stadion baseballowy za centrum handlowe i tematyczny park rozrywki.

W wyniku tych zmian konsumpcja przenika nasze życie, coraz bardziej nas pochłania. Coraz częściej znajdujemy się w miejscach jej poświęconych. Środkami konsumpcji stają się nawet nasze domy – atakowane przez telemarketerów, kanały telewizyjne zachęcające do zakupów i sklepy internetowe, zasypywane prospektami, przynoszonymi przez pocztę, i katalogami firm wysyłkowych. Niemal bezustannie nakłania się nas do konsumowania.

Oczywiście większość z nas z entuzjazmem włącza się do społeczności konsumentów i chętnie odwiedza świątynie konsumpcji, aby kupić to, co zaoferują. Częściej bywamy

w tych miejscach, które są bardziej widowiskowe. Łatwo jednak ogarnia nas znudzenie. Dlatego miejsca konsumpcji, od barów szybkich dań po kasynotele (kasyna‑hotele) Las Vegas, konkurują między sobą na polu widowiskowości. W rezultacie wystawy stają się coraz bardziej spektakularne i wciąż się wzmagają starania, by zwabić klienta.

Jak na ironię, kiedy owe próby oczarowania konsumentów odnoszą sukces, przyciągają ich tak wielu, że niezbędna się staje racjonalizacja i biurokratyzacja. W ten sposób świątynie konsumpcji coraz bardziej tracą magiczność w oczach znudzonych konsumentów, których miały przyciągać.

4 Źródło: George Ritzer, Magiczny świat konsumpcji, tłum. L. Stawowy, Warszawa 2004, s. 8–10.
RqRUfsz8w4DZC
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz esej, w którym rozważysz słowa Benjamina Barbera w kontekście znanych ci tekstów publicystycznych na temat McŚwiata.

Radosław Korzycki Ludzie z McŚwiata

[...] największym wyzwaniem współczesnej demokracji jest zdefiniować się na nowo. I wrócić do elementarnej zasady solidarności.

ba Źródło: Radosław Korzycki, Ludzie z McŚwiata, dostępny w internecie: https://www.tygodnikpowszechny.pl/marzyciel-z-mcswiata-147781 [dostęp 2.05.2021]. Cytat za: www.tygodnikpowszechny.pl/marzyciel-z-mcswiata-147781.