Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Transport lotniczy, morski i śródlądowy w Polsce – stan obecny i perspektywy rozwoju
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
12) analizuje przyczyny zmian i zróżnicowanie sieci transportu w Polsce, wskazuje główne węzły oraz terminale transportowe i przedstawia ich znaczenie dla gospodarki kraju.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia stan rozwoju transportu morskiego, śródlądowego, lotniczego i intermodalnego w Polsce,
ocenia szanse i zagrożenia rozwoju transportu w Polsce,
wskazuje kierunki rozwoju transportu w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
Ministerstwo Infrastruktury, Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku (dostęp 29.03.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z grafiką interaktywną. Wykonują notatki w zeszycie (główne cechy transportu w Polsce, stan rozwoju infrastruktury oraz zróżnicowanie przestrzenne w skali kraju). Zapoznając się z informacjami i sporządzając notatki, uczniowie korzystają z atlasów geograficznych, porównują dane i zauważają prawidłowości.
Nauczyciel dzieli uczniów na małe zespoły.
Każdy zespół otrzymuje jeden rodzaj transportu: morski, śródlądowy, lotniczy. Każda grupa omawia przydzielony rodzaj transportu z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i kierunków rozwoju. Nauczyciel może polecić uczniom wykonanie zadania z zastosowaniem metody metaplanu (jak jest? jak powinno być? dlaczego nie jest tak, jak być powinno? wnioski). Grupy, które otrzymały kolej i drogi krajowe, muszą dodatkowo wskazać, w jaki sposób ten rodzaj transportu powiązany jest z transportem lotniczym, wodnym i morskim. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy na forum klasy. Pozostali uczniowie uzupełniają notatki.
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat transportu intermodalnego (ponowne wykorzystanie grafiki). Wskazuje na znaczenie transportu lotniczego, morskiego i wodnego w rozwoju tego typu transportu.
W drugiej części lekcji uczniowie odsłuchują audiobooka i wspólnie wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału (dyskusja na forum klasy moderowana przez nauczyciela).
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Czy Polsce opłaca się utrzymywać porty morskie oraz drogą flotę? Swoją odpowiedź uzasadnij.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook oraz grafika interaktywna mogą zostać wykorzystane podczas innych lekcji dotyczących transportu (zakres podstawowy: XII. 2; XII. 4). Uczeń może wykorzystać zawarte w materiale multimedia podczas samodzielnego powtórzenia nabytych wiadomości.