Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Jakie wartości przyjmuje pierwsza prędkość kosmiczna dla różnych planet? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended learning |
Metody nauczania: | pogadanka, wykład informacyjny, burza mózgów, decyzyjna, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w parach, praca wspólna |
Środki dydaktyczne: | urządzenie multimedialne dla każdej pary uczniów |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Pierwsza prędkość kosmiczna”, „Jak poruszają się satelity wokół Ziemi?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Materiał należy wprowadzić z e‑materiałem „Pierwsza prędkość kosmiczna”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie na urządzeniach multimedialnych uruchamiają symulację interaktywną z tego e‑materiału. Każda para uczniów symuluje różne wartości pierwszej prędkości kosmicznej i zapisuje otrzymane wyniki. W pierwszej kolejności zmieniamy tylko jeden parametr - M, potem zmieniamy tylko drugi parametr czyli R. Dopiero w drugim kroku zmieniamy oba parametry. Na podstawie przeprowadzonych symulacji uczniowie powinni wyciągnąć wspólnie wnioski na temat pierwszej prędkości kosmicznej: | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wspólnie dyskutują nad otrzymanymi wnioskami. Wypisują na tablicy pierwsze prędkości kosmiczne otrzymane dla wszystkich planet Układu Słonecznego. | |
Praca domowa: | |
Uczeń wybiera z listy exoplanet.eu dowolny układ planetarny. Wyznacza dla każdej planety w tym układzie pierwszą prędkość kosmiczną. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja interaktywna jest stosowana przez uczniów na lekcji. |