Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krzysztof Lorek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Czy okres drgań ciężarka na sprężynie jest zależny od amplitudy? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 13) posługuje się pojęciem niepewności pomiaru wielkości prostych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności. IV. Drgania. Uczeń: 5) doświadczalnie: a) demonstruje niezależność okresu drgań ciężarka na sprężynie od amplitudy. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Formy zajęć: | wykład, doświadczenie w wirtualnym laboratorium, doświadczenie |
Środki dydaktyczne: | WL_I, ciężarki szkolne (np. 50g), sprężyny, statywy, stopery lub telefony komórkowe ze stoperami, centymetry lub miarki zwijane, papier milimetrowy |
Materiały pomocnicze: | „Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki” T.Dryński |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na poprzedniej lekcji nauczyciel prosi uczniów, by w ramach pracy domowej zapoznali się z wirtualnym laboratorium dołączonym do tego e‑materiału oraz przypomnieli sobie wiadomości z analizy niepewności pomiarowych, potrzebne do wykonania tego eksperymentu w klasie. Na lekcję uczniowie mają przynieść po jednym arkuszu A4 papieru milimetrowego. | |
Faza realizacyjna: | |
| |
Faza podsumowująca: | |
| |
Praca domowa: | |
Zadania 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń w celu utrwalenia wiadomości. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Doświadczenie w wirtualnym laboratorium uczniowie mogą wykonać po lekcji w celu utrwalenia zdobytych wiadomości. |