Sprawdź się
Poniżej podano kilka wypowiedzi uczniów. Wskaż, które z nich są poprawne i uzasadnij dlaczego.
Nauczyciel prowadził lekcję o zależności okresu drgań ciężarka na sprężynie od amplitudy. Podczas tej lekcji wykonane zostało doświadczenie opisane na końcu części „Warto przeczytać” tego e‑materiału. Po lekcji w głowach uczniów zrodziły się następujące wątpliwości:
Uczniowie przeprowadzili doświadczenie w wirtualnym laboratorium dołączonym do e‑materiału pt. Czy okres drgań ciężarka na sprężynie zależy od masy ciężarka? Używając jednego z dostępnych w laboratorium ciężarków, wykonali oni pomiary czasu trwania okresu drgań, dla czterech różnych amplitud. Poniższa tabela przedstawia wyniki tych pomiarów.
Nr pomiaru | Amplituda drgań, | Okres drgań, | Niepewność okresu |
---|---|---|---|
1 | 5 | 1,32 | 0,02 |
2 | 10 | 1,34 | 0,02 |
3 | 15 | 1,35 | 0,02 |
4 | 20 | 1,34 | 0,02 |
Wykonaj wykres okresu od amplitudy T(A). Możesz go sporządzić odręcznie na papierze milimetrowym lub skorzystać arkusza kalkulacyjnego na komputerze. Nanieś na wykres wszystkie punkty pomiarowe wraz z odcinkami oznaczającymi niepewności pomiarowe. Odpowiedź: Czy wykonane przez uczniów pomiary potwierdzają tezę mówiącą o niezależności okresu drgań ciężarka na sprężynie od amplitudy?