Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Nowy świat – nowy język poezji. W kręgu awangard dwudziestolecia międzywojennego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
Charakteryzuje cechy poetyki awangardowej Juliana Przybosia i Józefa Czechowicza,
interpretuje wiersz Józefa Czechowicza Na wsi, wskazując funkcje zastosowanych w nim środków artystycznego wyrazu,
wskazuje związek między formą graficzną a treścią wiersza Gmachy Juliana Przybosia,
opisuje założenia programowe Awangardy Krakowskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Nowy świat – nowy język poezji. W kręgu awangard dwudziestolecia międzywojennego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat i cele zajęć. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Zadaje pytanie: Dlaczego poeci awangardowi dwudziestolecia międzywojennego uznali, że język poetycki wymaga zmiany? Czego poszukiwali, a od jakich tradycji poetyckich zamierzali się odciąć? Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi, posiłkując się własną wiedzą i informacjami z e‑materiału.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapowiada, że uczniowie będą pracowali w grupach nad różnymi zagadnieniami i tekstami poetyckimi. Dzieli uczestników zajęć na 4‑osobowe zespoły. Każdy zespół zostaje opatrzony cyfrą: 1, 2 lub 3. Zespoły z jedynką wykonują polecenia dotyczące wierszy Gmachy i Na wsi Czechowicza (sekcja „Przeczytaj” i jeden z audiobooków). Zespoły z dwójką zajmują się poleceniami związanymi z audiobookiem dotyczącym Awangardy Czechowicza i Przybosia. Zespoły opatrzone trójką wykonują polecenia związane z mapą myśli (Awangarda Krakowska i wiersz Odjazd). Prowadzący zapowiada, że w podsumowaniu lekcji zespoły podzielą się efektami swojej pracy. Formułuje problem, nad którym zastanawiają się wszystkie grupy: w jaki sposób język poetycki dwudziestolecia międzywojennego odpowiedział na wyzwania nowego świata?
Podczas pracy grup nauczyciel udziela uczniom wskazówek, jeśli ich potrzebują.
Faza podsumowująca:
Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi przedstawicieli zespołów o przedstawienie wyników ich pracy. Członkowie innych grup oznaczonych tą samą cyfrą mogą uzupełniać odpowiedzi. W podsumowaniu zajęć nauczyciel wraca do pytania: W jaki sposób język poetycki dwudziestolecia międzywojennego odpowiedział na wyzwania nowego świata? Jakie są charakterystyczne cechy poetyki awangardowej?
Praca domowa:
Napisz tekst (poetycki lub prozatorski) zgodnie z awangardową regułą „minimum słów, maksimum treści”. Słowo‑klucz: miasto.
Materiały pomocnicze:
Zenon Uryga, Odbiór liryki w klasach maturalnych, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Grzegorz Gazda, Dwudziestolecie międzywojenne. Słownik literatury polskiej, Gdańsk 2008.
Grzegorz Gazda, Nowoczesność i tradycja. W kręgu europejskich kierunków literackich pierwszych dziesięcioleci XX w., Łódź 1987.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać mapę myśli do powtórki przed maturą.