Mapa myśli
- Nazwa kategorii: Awangarda Krakowska
- Nazwa kategorii: kult współczesnej[br]cywilizacji
- Nazwa kategorii: artysta jako architekt[br]i budowniczy zdań
- Nazwa kategorii: budowany obraz[br]ekwiwalentem uczuć
- Nazwa kategorii: metafora jako główny[br]środek wyrazu
- Nazwa kategorii: rytm poezji zbliżony[br]do rytmu prozy
- Nazwa kategorii: skróty myślowe (elipsy)
- Nazwa kategorii: ekonomiczność języka[br]poetyckiego
- Nazwa kategorii: koncentracja na[br]teraźniejszości
- Nazwa kategorii: kult nowoczesności
- Nazwa kategorii: antysentymentalizm
- Nazwa kategorii: antyromantyzm Koniec elementów należących do kategorii Awangarda Krakowska
- Elementy należące do kategorii Awangarda Krakowska
-
Awangarda Krakowska
-
kult współczesnej[br]cywilizacji
-
artysta jako architekt[br]i budowniczy zdań
-
budowany obraz[br]ekwiwalentem uczuć
-
metafora jako główny[br]środek wyrazu
-
rytm poezji zbliżony[br]do rytmu prozy
-
skróty myślowe (elipsy)
-
ekonomiczność języka[br]poetyckiego
-
koncentracja na[br]teraźniejszości
-
kult nowoczesności
-
antysentymentalizm
-
antyromantyzm
-
Określ, co jest tematem wiersza Juliana Przybosia Odjazd.
Julian Przyboś
Odjazd
Znów ufałaś – i wątpiłaś znowu
(krakało spłoszone zamykanie ramp...),
gdy
pod konstrukcjami z żelaza i szkła
stał się pociąg,
fakt,
który tonowymi uderzeniami kół poza rozpacz wykraczał.
Parowóz
wlókł długi i ciężki twój żal.
W płytkim świetle za wcześnie zapalonych lamp
świat jakby odziwaczał
i stronił...
– Załamał się w rozbitych bezdźwięcznie łzach.
Kształt twój mglił się i wietrzał,
między nami rozsnuwała się dal.
I musnęło mnie, niknąc, pożegnanie twej dłoni:
oddłoń powietrzna.
OdjazdZnów ufałaś – i wątpiłaś znowu
(krakało spłoszone zamykanie ramp...),
gdy
pod konstrukcjami z żelaza i szkła
stał się pociąg,
fakt,
który tonowymi uderzeniami kół poza rozpacz wykraczał.Parowóz
wlókł długi i ciężki twój żal.W płytkim świetle za wcześnie zapalonych lamp
świat jakby odziwaczał
i stronił...– Załamał się w rozbitych bezdźwięcznie łzach.
Kształt twój mglił się i wietrzał,
między nami rozsnuwała się dal.
I musnęło mnie, niknąc, pożegnanie twej dłoni:
oddłoń powietrzna.Źródło: Julian Przyboś, Odjazd.
Wskaż w wierszu neologizmy poetyckie. Dlaczego, twoim zdaniem, poeta tak często się nimi posługuje?
Wyjaśnij, jakie znaczenie dla interpretacji całego utworu mają wersy składające się z pojedynczych słów.
Wyjaśnij, w jaki sposób wiersz Odjazd realizuje zasadę: „minimum słów, maksimum treści”.