Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Eksperymentowanie z formą w różnych dziedzinach sztuki

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wykorzystuje teksty naukowe w interpretacji dzieła sztuki;
5) rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśni, na czym polega „aleatoryzm kontrolowany”;

  • omówi twórczość Magdaleny Abakanowicz i Witolda Lutosławskiego;

  • wyjaśni, na czym polega eksperymentowanie z formą w różnych dziedzinach sztuki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • podająca;

  • mapa myśli;

  • metoda kosza i walizki.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi o znalezienie w różnych źródłach przykładów literackich będących eksperymentowaniem z formą. Uczniowie mogą przygotować wiersze Mirona Białoszewskiego, zaprezentować grafiki ukazujące kolaże Herty Müller i inne.

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie dzielą się informacjami i materiałami przygotowanymi przed lekcją. Nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat tego, czym jest oraz czym może być eksperyment literacki.

  2. Nauczyciel prowadzi krótką rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Opowiada o różnych przykładach utworów, które można nazwa eksperymentalnymi, np. książka „Working on my novel” Cory'ego Arcangela. Jest to książka, która składa się z twittów - wydrukowany Twitter ze wszystkimi twittami z hasłem „Working on my novel”.
    Inną książką o procesach twórczych są „Wiersze zrozumiałe same przez się” Guya Bennetta. Publikacja prezentuje grę z ideą poznawania poezji, której należy poświęcić czas, a zgłębianie jej jest często trudną pracą. Koncept „Wierszy zrozumiałych przez się” zakłada coś zupełnie odwrotnego, czyli minimum wysiłku w zrozumieniu poezji.
    Inny przykład - „Between page and screen” autorstwa programisty Brada Bouse'a i pisarki Amaranthy Borsuk. To jest książka z tak zwaną rozszerzoną rzeczywistością. Ona istnieje jako obiekt, który można zamówić w księgarni, ale w książce znajdują się jedynie kody i należy mieć ekran wraz z kamerą, który ją przeczyta. (Informacje na podstawie https://www.polskieradio.pl/8/8740/Artykul/2672254,Literackie‑eksperymenty).

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie wspólnie w klasie tworzą mapę myśli ukazującą eksperymentowanie z formą w różnych dziedzinach: literatura, muzyka, rzeźba.

  2. Nauczyciel wyświetla na dużym ekranie ilustrację interaktywną. Po zapoznaniu się z nią uczestnicy zajęć uzupełniają mapę myśli o kolejne elementy, tym razem związane z teatrem.

  3. Uczniowie pracują w parach. Na podstawie informacji zamieszczonych w sekcji „Ilustracja interaktywna” wyjaśniają, na czym polega absurd w teatrze absurdu oraz jaką rolę we współczesnym teatrze odgrywa scenografia, a jaką tekst. Chętne osoby przedstawiają odpowiedzi, a nauczyciel komentuje.

  4. Wszyscy uczestnicy lekcji zapoznają się z filmem, a następnie charakteryzują relacje pomiędzy dźwiękiem a słowem, biorąc pod uwagę kategorię znaczenia.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie indywidualnie wykonują oba ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Ilustracja interaktywna”.

  2. Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy zamieszczone przy walizce i koszu.

Praca domowa:

  1. Na podstawie wykładu wyjaśnij, na czym polega paralela pomiędzy twórczością Witolda Lutosławskiego i Jamesa Joyce'a.

Materiały pomocnicze:

  • Witold Lutosławski: Notatnik, oprac. Fundacja Paula Sachera, 1969.

  • Michał Koza, Papier, nożyce, wiersze („Kolaże” Herty Müller), dostępny w internecie: https://popmoderna.pl/papier‑nozyce‑wiersze-%E2%80%9Ekolaze‑herty‑muller/

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film edukacyjny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.