Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Eksperymentowanie z formą w różnych dziedzinach sztuki
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśni, na czym polega „aleatoryzm kontrolowany”;
omówi twórczość Magdaleny Abakanowicz i Witolda Lutosławskiego;
wyjaśni, na czym polega eksperymentowanie z formą w różnych dziedzinach sztuki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca;
mapa myśli;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi o znalezienie w różnych źródłach przykładów literackich będących eksperymentowaniem z formą. Uczniowie mogą przygotować wiersze Mirona Białoszewskiego, zaprezentować grafiki ukazujące kolaże Herty Müller i inne.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie dzielą się informacjami i materiałami przygotowanymi przed lekcją. Nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat tego, czym jest oraz czym może być eksperyment literacki.
Nauczyciel prowadzi krótką rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Opowiada o różnych przykładach utworów, które można nazwa eksperymentalnymi, np. książka „Working on my novel” Cory'ego Arcangela. Jest to książka, która składa się z twittów - wydrukowany Twitter ze wszystkimi twittami z hasłem „Working on my novel”.
Inną książką o procesach twórczych są „Wiersze zrozumiałe same przez się” Guya Bennetta. Publikacja prezentuje grę z ideą poznawania poezji, której należy poświęcić czas, a zgłębianie jej jest często trudną pracą. Koncept „Wierszy zrozumiałych przez się” zakłada coś zupełnie odwrotnego, czyli minimum wysiłku w zrozumieniu poezji.
Inny przykład - „Between page and screen” autorstwa programisty Brada Bouse'a i pisarki Amaranthy Borsuk. To jest książka z tak zwaną rozszerzoną rzeczywistością. Ona istnieje jako obiekt, który można zamówić w księgarni, ale w książce znajdują się jedynie kody i należy mieć ekran wraz z kamerą, który ją przeczyta. (Informacje na podstawie https://www.polskieradio.pl/8/8740/Artykul/2672254,Literackie‑eksperymenty).
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie wspólnie w klasie tworzą mapę myśli ukazującą eksperymentowanie z formą w różnych dziedzinach: literatura, muzyka, rzeźba.
Nauczyciel wyświetla na dużym ekranie ilustrację interaktywną. Po zapoznaniu się z nią uczestnicy zajęć uzupełniają mapę myśli o kolejne elementy, tym razem związane z teatrem.
Uczniowie pracują w parach. Na podstawie informacji zamieszczonych w sekcji „Ilustracja interaktywna” wyjaśniają, na czym polega absurd w teatrze absurdu oraz jaką rolę we współczesnym teatrze odgrywa scenografia, a jaką tekst. Chętne osoby przedstawiają odpowiedzi, a nauczyciel komentuje.
Wszyscy uczestnicy lekcji zapoznają się z filmem, a następnie charakteryzują relacje pomiędzy dźwiękiem a słowem, biorąc pod uwagę kategorię znaczenia.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie wykonują oba ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Ilustracja interaktywna”.
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy zamieszczone przy walizce i koszu.
Praca domowa:
Na podstawie wykładu wyjaśnij, na czym polega paralela pomiędzy twórczością Witolda Lutosławskiego i Jamesa Joyce'a.
Materiały pomocnicze:
Witold Lutosławski: Notatnik, oprac. Fundacja Paula Sachera, 1969.
Michał Koza, Papier, nożyce, wiersze („Kolaże” Herty Müller), dostępny w internecie: https://popmoderna.pl/papier‑nozyce‑wiersze-%E2%80%9Ekolaze‑herty‑muller/
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film edukacyjny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.