Autor: Paulina Król

Przedmiot: Język polski

Temat: Poglądy księdza Czerlona i Karola Wąbrowskiego na temat możliwości poznawczych człowieka w kontekście tytułu powieści Granica Zofii Nałkowskiej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura uzupełniająca
23) Zofia Nałkowska, Granica;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśnia znaczenie tytułu Granica, biorąc pod uwagę różne konteksty;

  • analizuje tekst literacki: fragment Granicy Zofii Nałkowskiej, zwracając uwagę na właściwą ścieżkę analizy i interpretacji;

  • charakteryzuje język powieści Granica.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • praca z tekstem;

  • dyskusja;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • kartki.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się treścią powieści Zofii Nałkowskiej Granica.

  2. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: „Poglądy księdza Czerlona i Karola Wąbrowskiego na temat możliwości poznawczych człowieka w kontekście tytułu powieści Granica Zofii Nałkowskiej”. Prosi o przygotowanie wstępnej analizy tytułowego fragmentu powieści.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat zajęć. Uczniowie zapoznają się z treścią „Wprowadzenia” i celami, następnie określają kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel sprawdza podstawową wiedzę uczniów ze znajomości lektury Granica Zofii Nałkowskiej. Uczniowie wyświetlają sekcję „Gra edukacyjna” i rozwiązują quiz. Nauczyciel sprawdza wyniki. W tym czasie uczniowie wykonują ćwiczenie 2.

  3. Nauczyciel rozpoczyna rozmowę na temat sporu światopoglądowego pomiędzy księdzem Czerlonem a naukowcem Karolem Wąbrowskim.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie dzielą się, tworząc grupę zieloną i niebieską. Grupy wyznaczają osobę prezentującą. Nauczyciel rozdaje im karteczki samoprzylepne. Uczniowie dyskutują w swoich grupach na temat poglądów tytułowych bohaterów (grupa zielona - Adolf Czerlon, grupa niebieska - Karol Wąbrowski). Zapisują na karteczkach hasła związane z poglądami bohaterów. W tym samym czasie nauczyciel rysuje na tablicy dwie kolumny: Adolf Czerlon i Karol Wąbrowski. Po wykonaniu polecenia prezenterzy grup podchodzą z karteczkami do tablicy i stają przy odpowiednich kolumnach. Przyklejają karteczki i odczytują ich treść oraz wyjaśniają. Reszta grupy dopowiada informacje. Nauczyciel zapisuje notatki, a na koniec komentuje pracę grup.

  2. Uczniowie odczytują fragmenty tekstu Ewy Frąckowiak O poszukiwaniu światopoglądu: interpretacja „Granicy” Zofii Nałkowskiej z sekcji „Przeczytaj”. Następnie wypisują na kartkach skojarzenia do hasła: optymizm poznawczy. Rozpoczynają dyskusję: „Granica” jako fundamentalny ideowy sens. W tym celu uczniowie wyznaczają obserwatorów. Nauczyciel monitoruje pracę, przydziela punkty za udział w dyskusji, obserwatorzy przedstawiają wnioski z dyskusji.

  3. Uczniowie dobierają się w pary i zapoznają się z treścią multimedium z sekcji „Audiobook”. Wykonują polecenie 1 i 2. Po zakończeniu zadania nauczyciel prosi o odczytanie odpowiedzi. Następnie udziela komentarza zwrotnego.

  4. Nauczyciel wyświetla polecenie 3 z sekcji „Gra edukacyjna”. Uczniowie podają argumenty.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie nauczyciel prosi uczniów, aby dobrali się w trzy osoby i zredagowali 5 pytań, nad którymi można zastanawiać się i szukać na nie odpowiedzi po zakończeniu lektury całej powieści Granica Zofii Nałkowskiej.

  2. Nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenie 3 z sekcji „Gra edukacyjna”.

Materiały pomocnicze:

  • Włodzimierz Wójcik, Zofia Nałkowska, Warszawa 1973.

  • Ewa Frąckowiak, O poszukiwaniu światopoglądu: interpretacja „Granicy” Zofii Nałkowskiej, „Pamiętnik Literacki” 1973, nr 64/1.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.