Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Poglądy księdza Czerlona i Karola Wąbrowskiego na temat możliwości poznawczych człowieka w kontekście tytułu powieści Granica Zofii Nałkowskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia znaczenie tytułu Granica, biorąc pod uwagę różne konteksty;
analizuje tekst literacki: fragment Granicy Zofii Nałkowskiej, zwracając uwagę na właściwą ścieżkę analizy i interpretacji;
charakteryzuje język powieści Granica.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem;
dyskusja;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
kartki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się treścią powieści Zofii Nałkowskiej Granica.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: „Poglądy księdza Czerlona i Karola Wąbrowskiego na temat możliwości poznawczych człowieka w kontekście tytułu powieści Granica Zofii Nałkowskiej”. Prosi o przygotowanie wstępnej analizy tytułowego fragmentu powieści.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat zajęć. Uczniowie zapoznają się z treścią „Wprowadzenia” i celami, następnie określają kryteria sukcesu.
Nauczyciel sprawdza podstawową wiedzę uczniów ze znajomości lektury Granica Zofii Nałkowskiej. Uczniowie wyświetlają sekcję „Gra edukacyjna” i rozwiązują quiz. Nauczyciel sprawdza wyniki. W tym czasie uczniowie wykonują ćwiczenie 2.
Nauczyciel rozpoczyna rozmowę na temat sporu światopoglądowego pomiędzy księdzem Czerlonem a naukowcem Karolem Wąbrowskim.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się, tworząc grupę zieloną i niebieską. Grupy wyznaczają osobę prezentującą. Nauczyciel rozdaje im karteczki samoprzylepne. Uczniowie dyskutują w swoich grupach na temat poglądów tytułowych bohaterów (grupa zielona - Adolf Czerlon, grupa niebieska - Karol Wąbrowski). Zapisują na karteczkach hasła związane z poglądami bohaterów. W tym samym czasie nauczyciel rysuje na tablicy dwie kolumny: Adolf Czerlon i Karol Wąbrowski. Po wykonaniu polecenia prezenterzy grup podchodzą z karteczkami do tablicy i stają przy odpowiednich kolumnach. Przyklejają karteczki i odczytują ich treść oraz wyjaśniają. Reszta grupy dopowiada informacje. Nauczyciel zapisuje notatki, a na koniec komentuje pracę grup.
Uczniowie odczytują fragmenty tekstu Ewy Frąckowiak O poszukiwaniu światopoglądu: interpretacja „Granicy” Zofii Nałkowskiej z sekcji „Przeczytaj”. Następnie wypisują na kartkach skojarzenia do hasła: optymizm poznawczy. Rozpoczynają dyskusję: „Granica” jako fundamentalny ideowy sens. W tym celu uczniowie wyznaczają obserwatorów. Nauczyciel monitoruje pracę, przydziela punkty za udział w dyskusji, obserwatorzy przedstawiają wnioski z dyskusji.
Uczniowie dobierają się w pary i zapoznają się z treścią multimedium z sekcji „Audiobook”. Wykonują polecenie 1 i 2. Po zakończeniu zadania nauczyciel prosi o odczytanie odpowiedzi. Następnie udziela komentarza zwrotnego.
Nauczyciel wyświetla polecenie 3 z sekcji „Gra edukacyjna”. Uczniowie podają argumenty.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel prosi uczniów, aby dobrali się w trzy osoby i zredagowali 5 pytań, nad którymi można zastanawiać się i szukać na nie odpowiedzi po zakończeniu lektury całej powieści Granica Zofii Nałkowskiej.
Nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie 3 z sekcji „Gra edukacyjna”.
Materiały pomocnicze:
Włodzimierz Wójcik, Zofia Nałkowska, Warszawa 1973.
Ewa Frąckowiak, O poszukiwaniu światopoglądu: interpretacja „Granicy” Zofii Nałkowskiej, „Pamiętnik Literacki” 1973, nr 64/1.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.