Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Zuzanna Szewczyk

Przedmiot: biologia

Temat: Przebieg i znaczenie mitozy

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Podziały komórkowe. Uczeń:
4) przedstawia znaczenie mitozy i mejozy w zachowaniu ciągłości życia na Ziemi;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Podziały komórkowe. Uczeń:
4) opisuje przebieg kariokinezy podczas mitozy i mejozy;
7) przedstawia znaczenie mitozy i mejozy w zachowaniu ciągłości życia na Ziemi;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Opiszesz przebieg poszczególnych faz mitozy.

  • Wyjaśnisz biologiczne znaczenie mitozy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • mapa myśli;

  • śniegowa kula.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru A1 i A3, flamastry.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału.

  2. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo „mitoza”. Rozdaje uczniom karteczki i prosi ich o podanie definicji tego terminu na podstawie informacji zapamiętanych z przeczytanego wstępu. Uczniowie nie mogą korzystać z e‑materiału. Zapisują definicję, a następnie łączą się w pary, odczytują sobie nawzajem swoje opisy i dyskutują, tworząc wspólną definicję. Pary łączą się w czwórki. W ten sposób uczniowie w grupach ustalają wspólną definicję, którą zapisują na dużej kartce A4. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, w razie potrzeby naprowadza, udziela podpowiedzi. Grupy odczytują swoje definicje. Nauczyciel weryfikuje je.

  3. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w tekście otwierającym e‑materiał.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz animacją zawartą w e‑materiale.

  2. Każda grupa losuje nazwę fazy mitozy (tak, by grupy nie widziały, co wylosowały pozostałe zespoły) i rysuje obraz schematyczny komórki znajdującej się w tej fazie. Po zakończeniu pracy grupy wywieszają plakaty i numerują je (w taki sposób, by numery nie odzwierciedlały kolejności faz mitozy).

  3. Następnie uczniowie mają za zadanie w ciągu 3 min obejrzeć plakaty, nie kontaktując się ze sobą, i przyporządkować numerom nazwę fazy mitozy, którą rozpoznają na schemacie. Po zakończeniu pracy następuje wspólne omówienie zadania, ze szczególną dbałością, by uczniowie, podając swoje odpowiedzi, uzasadniali, po czym rozpoznali, że dany schemat przedstawia określoną fazę mitozy.

  4. Uczniowie rysują schematy w swoich zeszytach.

  5. Uczniowie, pozostając w grupach, wykonują ćwiczenia nr 7 i 8. Następnie wskazany zespół prezentuje przygotowane odpowiedzi. Klasa ocenia ich poprawność. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrana osoba losuje kartkę z jednym z kluczowych zagadnień poznanych w czasie lekcji (zob. materiały pomocnicze). Układa pytanie do wylosowanego zagadnienia. Ochotnicy odpowiadają na nie. Osoba, która poprawnie udzieli odpowiedzi, losuje kolejną kartkę i układa do niej pytanie.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Przeanalizuj animację przedstawiającą przebieg mitozy, a następnie wykonaj odnoszące się do niej polecenia.

Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 6.

Materiały pomocnicze:

RDbEZsyP9wG06

Pobierz załącznik

Załącznik 1. Zagadnienia do losowania
Plik PDF o rozmiarze 169.56 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:

Nauczyciel może wykorzystać animację także na innych lekcjach poświęconych mitozie, np. Figury mitotyczne i mejotyczne oraz Porównanie mejozy i mitozy.