Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Opieka nad potomstwem – formy i znaczenie
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Porównasz strategie opieki nad potomstwem – typu „r” i „k”.
Dowiesz się, czym jest przykładowa pośrednia i bezpośrednia opieka nad potomstwem.
Poznasz formy opieki nad potomstwem u różnych gatunków zwierząt.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
praca z audiobookiem;
mapa myśli;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Audiobook”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel inicjuje rozmowę na podstawie pytania zawartego we wprowadzeniu: „Jaki jest cel opieki nad potomstwem?”.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Audiobook”). Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Podczas słuchania wynotowują informacje na temat cech poszczególnych strategii rozrodczych i form opieki nad potomstwem. Następnie wykonują indywidualnie polecenie nr 1 (w którym mają za zadanie opisać strategię „r” oraz strategię „k”) oraz polecenie nr 2 (w którym mają za zadanie porównać opiekę sprawowaną pośrednio i bezpośrednio). Uczniowie porównują swoje rozwiązania z kolegą lub koleżanką. Wybrane osoby przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.
Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i każdej rozdaje arkusz papieru formatu A3. Uczniowie w grupach wykonują mapę myśli na temat cech poszczególnych strategii rozrodczych i form opieki nad potomstwem oraz przykładowych gatunków, u których występują, wpisując hasła, rysunki i opisy. Następnie uczniowie prezentują swoje mapy myśli. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje lub uzupełnia informacje.
Praca w parach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Audiobook” układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską parę.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie na podstawie własnej wiedzy określić, jaki rodzaj opieki nad potomstwem został przedstawiony w tekście źródłowym, i uzasadnić odpowiedź, wykorzystując przykłady z tekstu) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 6 (w którym mają za zadanie uzupełnić tabelę dotyczącą opieki pośredniej i bezpośredniej, przeciągając w odpowiednie miejsca podane sformułowania) z sekcji „Sprawdź się”. Chętne osoby prezentują swoją odpowiedź.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Podsumowanie” w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.