Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Ryszard Krynicki: minimalizm haiku

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
9) stosuje zasady etykiety językowej w wypowiedziach ustnych i pisemnych odpowiednie do sytuacji;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
IV. Samokształcenie.
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) porównuje teksty kultury, uwzględniając różnorodne konteksty;
II. Kształcenie językowe.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) określa rolę języka w budowaniu obrazu świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • Poznaje charakter twórczości Ryszarda Krynickiego.

  • Utrwala wiedzę na temat przedstawicieli Nowej Fali.

  • Interpretuje utwory Ryszarda Krynickiego z gatunku haiku.

  • Charakteryzuje gatunek haiku.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel poleca, by uczniowie zapoznali się blokiem tekstowym lekcji Ryszard Krynicki: minimalizm haiku. Prosi również, by przeczytali haiku zacytowane w sekcjach „Ilustracja interaktywna” i „Sprawdź się”. Proponuje, by zainteresowani uczniowie wyszukali w internecie (np. w zbiorach on‑line oddziałów Muzeum Narodowego) obrazy, które mogłyby ilustrować cytowane haiku. Uczniowie mogą wykonać z nich prezentację.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi wybrane osoby o odczytanie haiku zamieszczonych w materiale. Tłem do ich głosowej interpretacji może być prezentacja malarstwa przygotowana przez uczniów.

  2. Później nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się swoimi wrażeniami na temat wysłuchanych utworów. Zadaje pytanie: czym charakteryzuje się haiku jako gatunek? Uczniowie odpowiadają swobodnie, mogą także sięgnąć do słownika zamieszczonego w e‑materiale.

Faza realizacyjna:

  1. Na początku tej fazy lekcji nauczyciel pyta: Czy łatwo jest stworzyć haiku? O czym trzeba pamiętać? Gdy uczniowie formułują odpowiedzi, nauczyciel dba o to, by nie zapomnieli o refleksyjnym charakterze haiku i o tym, że powinno oddawać ulotność chwili.

  2. Następnie prowadzący proponuje, by uczniowie, pracując w parach, spróbowali napisać własne haiku. Można wybrać krąg tematyczny, w którym będą się mieścić utwory, ale nie jest to konieczne.

  3. Po upływie wyznaczonego czasu wybrane pary przedstawiają rezultaty swojej pracy. Pozostali uczestnicy zajęć słuchają haiku i starają się określić, jakie jest ich metaforyczne (lub dosłowne) przesłanie. Nauczyciel może ocenić pracę uczniów.

  4. W drugiej części fazy realizacyjnej lekcji uczniowie, dalej pracując w parach, rozwiązują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Później wspólnie dyskutują nad rozwiązaniami.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują indywidualnie ćw. 2 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...

Praca domowa:

  1. Sprawdź, jacy inni autorzy tworzyli haiku po polsku. Przeczytaj kilka utworów i zanotuj swoje refleksje na ich temat.

Materiały pomocnicze:

  • Czesław Miłosz, Haiku, Kraków 1992.

  • Ryszard Krynicki, Haiku. Haiku mistrzów, Kraków 2014.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.